Virga Jesseziekenhuis lanceert kaart die patiënt meer moet betrekken bij zorg

Het Hasseltse Virga Jesseziekenhuis zal als eerste Vlaamse ziekenhuis aan alle opgenomen patiënten een patiëntveiligheidskaart overhandigen. Met ludieke cartoons en concrete tips betrekt deze kaart de patiënt meer bij zijn eigen zorgproces en maakt patiëntveiligheid beter bespreekbaar.
De zorg in een ziekenhuis is steeds meer een complexe zaak. Uit internationale studies blijkt dat er wereldwijd jaarlijks vele duizenden gevaarlijke situaties voorkomen in ziekenhuizen. Deze kunnen soms ernstige gevolgen hebben. Het Virga Jesseziekenhuis is ervan overtuigd dat haar diensten aan de strengste kwaliteitseisen voldoen. Om die kwaliteit nog te verbeteren heeft het intussen een omvangrijk pakket van maatregelen uitgewerkt op het gebied van patiëntveiligheid.

De afgelopen weken is er eerst een aparte patiëntveiligheidskaart overhandigd aan alle medewerkers die in contact komen met patiënten. Op de kaart staan een aantal vragen waarmee dokters en verpleegkundigen een korte risicoanalyse aan het bed kunnen uitvoeren. De vragen zijn erop gericht om mogelijke fouten zoals verkeerde medicatie of identificatie te voorkomen.

Patiëntveiligheidskaart patiënten
Nu krijgen ook alle patiënten een eigen en aangepaste kaart. Voorzitter Willem Descamps: “De patiënten ontvangen de kaart van de verpleegkundige bij het opnamegesprek op de afdeling. Er staan concrete tips in voor een betere communicatie met de artsen en verpleegkundigen. De patiënten zien ook welke informatie de zorgverlener nodig heeft om hun verblijf in het ziekenhuis zo veilig mogelijk te maken. De kaart stimuleert de patiënt om alert te zijn op veranderingen en om zijn therapie of behandeling te volgen. Het verhoogt de betrokkenheid. Er is gekozen voor een opvallend formaat en leuke cartoons om de mensen zoveel mogelijk aan te spreken. De eerste patiënten reageerden alvast erg positief op het initiatief.”

Patiëntveiligheidsweek
De patiëntveiligheidskaart wordt gelanceerd tijdens de eerste patiëntveiligheidsweek in het ziekenhuis met informatiestanden in de hal, een sensibiliseringscampagne naar medewerkers en patiënten, en twee symposia waarvoor gezondheidswerkers uit de hele provincie zijn ingeschreven. Alle diensten konden ook zelf suggesties doen om de patiëntveiligheid te verbeteren. Er kwamen maar liefst 27 voorstellen binnen. De eerste patiëntveiligheidsprijs van het Virga Jesseziekenhuis gaat naar het project van de klinische hulplijn.

Cultuurverandering
“Patiëntveiligheid is een belangrijk onderdeel van onze kwaliteitswerking geworden,” zeggen voorzitter Willem Descamps en algemeen directeur dr. Yves Breysem. “We hebben als eerste effectief mensen vrijgesteld om zich bezig te houden met het thema. Intussen hebben we al een aantal concrete acties uitgevoerd zoals de invoering van een elektronisch geneesmiddelenvoorschrift, de registratie van alle mogelijke (bijna-)
incidenten en een time-out procedure in het operatiekwartier. Naast een hele reeks concrete maatregelen en verbeteringen willen we vooral tot een cultuurverandering komen. We willen op dit punt tot de besten in de sector behoren. Dit vraagt betrokkenheid van zowel artsen, medewerkers als patiënten en de patiëntveiligheidskaart is daar een hulpmiddel voor.”
27 apr 2007 09u22
zie ook rubriek