Vlaamse ziekenhuizen schelden schulden van armlastige patiënten kwijt

De resultaten van een recente enquête uitgevoerd door Zorgnet Vlaanderen bij meer dan 30 ziekenhuizen leren dat sommige facturen van een ziekenhuisopname nooit betaald worden. Zo boekten de bevraagde ziekenhuizen in 2007 bijna voor 5,2 miljoen euro aan niet-betaalde ziekenhuisfacturen af. Dat betekent dat die facturen nooit betaald werden en nooit betaald zullen worden. De ziekenhuizen namen dus die kosten van opname, behandeling en verzorging volledig zelf ten laste. Voor een gemiddeld ziekenhuis komt dit op jaarbasis neer op om en bij de 170.000 euro
Om mensen met betalingsproblemen te helpen, zo blijkt uit de enquête, nemen de ziekenhuizen van Zorgnet Vlaanderen volgende initiatieven:
• In alle ziekenhuizen kunnen patiënten terecht met vragen over de betaling van hun ziekenhuisfactuur bij een sociale dienst.
• Ongeveer alle ziekenhuizen bieden de mogelijkheid aan om een ziekenhuisfactuur gespreid over de tijd af te betalen.
• Voor sommige dure ambulante verstrekkingen passen zorgverleners het systeem van de “derde betalende” toe. Dat betekent dat de patiënt enkel het remgeld betaalt en dat de zorgverlener het ereloon rechtstreeks factureert aan het ziekenfonds.
• In bepaalde ziekenhuizen bestaat er een intern solidariteitsfonds (o.a. gespijsd door benefiet-evenementen, acties door ziekenhuismedewerkers voor het ‘goede doel’, schenkingen…) waarmee de facturen van mensen met betalingsproblemen worden vereffend.
• In andere ziekenhuizen heeft de hoofdgeneesheer de bevoegdheid om ereloon- of materiaalsupplementen te schrappen van de ziekenhuisfactuur of om kamersupplementen kwijt te schelden.
• Sommige ziekenhuizen vragen geen voorschotten zoals gebruikelijk is.

De ziekenhuizen van Zorgnet Vlaanderen helpen dus op effectieve wijze bij het zoeken naar oplossingen voor patiënten met sociale en financiële problemen.

Deze praktijk sluit nauw aan bij de aanbevelingen over toegankelijke zorg die Zorgnet Vlaanderen in 2008 en 2009 publiceerde in zijn standpunt inzake commercialisering, privatisering en vermarkting in de zorg :
• Zorg wordt aangeboden tegen een verantwoorde en kostendekkende prijs die vooraf duidelijk meegedeeld wordt;
• Financiële problemen zijn geen belemmering voor het krijgen van de nodige zorgen;
• Voorzieningen gaan begripvol om met de oorzaken van betaalproblemen en helpen in wederzijdse, respectvolle dialoog bij het zoeken en vinden van een menselijke oplossing;
• Voorzieningen zullen nagaan of ze over de mogelijkheden beschikken om zelf een intern solidariteitsfonds op te richten voor het wegwerken van de schulden van patiënten die sociaal-economisch aan de rand van de samenleving staan
19 aug 2009 10u10
zie ook rubriek