Campagne over borstvoeding in de maatschappij

Op 30 september werd een nieuwe campagne over borstvoeding in onze maatschappij gelanceerd. Deze campagne wil borstvoeding promoten als de meest natuurlijke voeding voor baby’s. De timing van deze campagne is niet toevallig gekozen in de week van de borstvoeding.
Het speerpunt van deze campagne is een televisiespot die de voordelen van borstvoeding nogmaals op een rijtje zet en die aantoont dat borstvoeding geven in het openbaar geen enkel probleem mag vormen. Daarnaast komt er een affiche in de gezondheidssector en een internetsite.

Borstvoeding heeft tal van voordelen voor de baby’s. moedermelk is op elk moment volledig aangepast aan de behoeften van de baby’s. Uitsluitend borstvoeding gedurende de eerste zes levensmaanden, zoals aanbevolen door de Wereldgezondheidsorganisatie waarborgt een optimale groei, een goede ontwikkeling en gezondheid van de zuigeling en het jonge kind en zelfs een vermindering van de kans op infecties, allergieën, overgewicht, obesitas en andere chronische ziekten.

Ook voor de moeder zijn er tal van voordelen zoals het sneller herstel na de bevalling, het vlotter verlies van zwangerschapskilo’s en een verminderd risico op bepaalde ziekten. Bovendien is moedermelk gratis, steeds beschikbaar en altijd gebruiksklaar!.

Jammer genoeg geven weinig moeders in België borstvoeding. 65% van de moeders geeft wel borstvoeding in de eerste week maar dit daalt snel naar ongeveer 30 % na 3 maanden. Dit heeft verstrekkende gevolgen op het vlak van gezondheid voor kinderen, moeders en op het vlak van de maatschappelijke gezondheidsbudgetten.

Actie op alle niveaus is nodig. In de zorgsector is een belangrijke rol weggelegd voor het “Babyfriendly Hospital Initiative” dat gesteund wordt door de WHO en UNICEF. Vandaag hebben reeds 14 Belgische ziekenhuizen het Babyvriendelijk hospitaal label. 16 andere stellen alles in het werk om dit label te behalen tegen 2010.
30 sep 2009 09u20
zie ook rubriek