UZA scoort in grote ziekenhuisenquête

In de grote ziekenhuisenquête onder 1.500 Vlamingen door reclamebureau Brandhome scoort het UZA hoog in de top 10 van de Vlaamse ziekenhuizen en staat het op kop in de provincie Antwerpen. Verder blijkt de Vlaming heel tevreden over de zorg die hij krijgt in Vlaamse ziekenhuizen, maar niet over de informatie over de kostprijs van zijn behandeling.

De Vlaming is heel tevreden over de zorg die hij krijgt in de Vlaamse ziekenhuizen. Maar hij is niet te spreken over de informatie over de kostprijs van zijn behandeling. Dat zijn de twee belangrijkste conclusies uit de grote ziekenhuisenquête die het Antwerpse reclamebureau Brandhome heeft uitgevoerd bij 1.500 Vlamingen.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste ziekenhuizen tekortschieten op het vlak van communicatie met de patiënt. "Vooral de communicatie over de kostprijs is een heikel punt", zegt Erik Saelens van Brandhome. "Zo is slechts 1 op de 5 tevreden over de informatie die hij kreeg over het deel dat niet wordt terugbetaald, en maar 1 op de 4 is tevreden over de communicatie over de kostprijs van een consultatie of een behandeling. Patiënten zijn vaak onaangenaam verrast als ze hun ziekenhuisrekening krijgen."

Louis Ide, arts en gezondheidsspecialist van de N-VA, noemt de supplementen die sommige ziekenhuisartsen durven aan te rekenen, een schande. "In Brusselse ziekenhuizen gebeurt het soms dat patiënten die op een tweepersoonskamer verblijven, een supplement van 400 procent krijgen aangerekend. Zonder dat ze daarvan op de hoogte zijn!"

Dat dit soort zaken ook in Vlaanderen gebeurt, blijkt uit een reactie van een van de ondervraagden in het onderzoek. "Mijn ziekenhuisrekening is nog minder duidelijk dan mijn elektriciteitsrekening. En ze sturen me van het kastje naar de muur."

Louis Ide wijst er ook op dat het deel van de factuur dat de patiënt zelf moet betalen, steeds groter wordt. "In 2000 moest de patiënt 24 procent zelf betalen. Nu is dat al 28 procent. Een van de redenen hiervoor is dat de behandelingen steeds beter, maar ook duurder worden."

De meerderheid van de Vlamingen is de jongste drie jaar minstens één keer in een ziekenhuis geweest, hetzij als bezoeker, hetzij als patiënt.

"Wat opvalt, is dat iedereen ongelooflijk tevreden is over de zorg die hij of zij krijgt in de Vlaamse ziekenhuizen", zegt Erik Saelens. "Een flinke meerderheid van de ondervraagden, 62 procent, is zeer te spreken over de vriendelijkheid en de bekwaamheid van de behandelende artsen en het verplegend personeel. Met andere woorden: onze ziekenhuizen zijn 3-sterrenrestaurants op het vlak van zorg."

Dat blijkt ook uit enkele uitspraken van de ondervraagde respondenten. "Ik heb in Spanje eens een gebroken arm gehad", zegt een van hen. "En hij staat nog altijd scheef. We beseffen niet half hoe goed we het hier in Vlaanderen hebben."

Een andere zegt: "Als ik ooit in het buitenland een ongeval heb, dan hoop ik dat ze me snel naar huis brengen. Dat ze me maar in een van onze eigen ziekenhuizen weer aan elkaar naaien."

Wel vindt de Vlaming dat er nog heel wat mogelijkheden zijn om van het ziekenhuis een aangenamere plaats te maken, zoals meer toegang tot draadloos internet, comfortabelere stoelen in de kamers en betere parkeerfaciliteiten.

Top 10 Vlaamse Ziekenhuizen
1.AZ Sint-Lucas, Brugge
2.O.-L.-Vrouwziekenhuis, Aalst
3.CAZ Midden-Limburg, Heusden-Zolder
4.UZ Antwerpen, Edegem
5.AZ Jan Palfijn, Gent
6.UZ Gent
7.AZ Sint-Lucas, Gent
8.AZ Sint-Jozef, Turnhout
9.UZ Leuven Gasthuisberg
10.Sint-Vincentiusziekenhuis, Deinze

Top 5 provincie Antwerpen
1.UZ Edegem
2.AZ Sint-Jozef Turnhout
3.Heilig-Hartziekenhuis Lier
4.AZ Sint-Augustinus Wilrijk
5.Imeldaziekenhuis - Sint-Elisabeth-kliniek Bonheiden

Bij de berekening van deze top 10 en top 5 werd aan de respondenten gevraagd om een algemene score te geven van het ziekenhuis. Zij hielden hierbij onder meer rekening met de kostprijs van behandelingen, de communicatie over die kostprijs en de vriendelijkheid van het personeel.

Politiek
Volgens Mieke Vogels, die voor Groen! de gezondheidsthema's opvolgt, laat de communicatie van de Vlaamse ziekenhuizen inderdaad vaak te wensen over. "Dat verhaal van supplementen is schimmig en schandalig. In sommige ziekenhuizen kan de arts voor een patiënt in een eenpersoonskamer tot 300% meer vragen, terwijl een andere arts 'maar' 150% supplement aanrekent. Wij pleiten voor een meer doorzichtige financiering van de ziekenhuizen en roepen mutualiteiten op om hun leden beter te begeleiden, bijvoorbeeld via een telefonische hulp- en infolijn."

Louis Ide, senator voor N-VA, is niet verrast door de onderzoeksresultaten. "Ik ben zelf actief als arts, en ik ondervind dat de nood aan communicatie toeneemt." Ide wijst er wel op dat het voor ziekenhuizen niet eenvoudig is om op voorhand 'vaste prijzen' te geven. "Een behandeling in een ziekenhuis kan je vergelijken met het verbouwen van een huis. Je kan een zo goed mogelijke inschatting maken van de kostprijs van je verbouwing, maar als onverwacht een muur instort, zal dit een extra kost betekenen." Toch vindt ook de senator dat zowel het verplegend personeel als de artsen moeten werken aan een open communicatie met de patiënt.

Test Aankoop
"Ziekenhuizen moeten hun patiënten goed inlichten over de verschillende tarieven en supplementen", zegt woordvoerder Ivo Mechels van Test-Aankoop. "Maar uit onderzoek blijkt dat één op de vijf ziekenhuizen die verplichting niet nakomt. De prijsverschillen tussen de ziekenhuizen zijn ook nog steeds enorm." Test-Aankoop raadt patiënten aan om hun factuur niet onmiddellijk te betalen wanneer ze uit het ziekenhuis worden ontslagen. "Wettelijk gezien is er geen enkele verplichting om je factuur te betalen op de laatste dag van je verblijf. Wij raden de mensen aan om hun factuur te laten opsturen. Zo hebben ze meer tijd om die te bestuderen."

Ziekenhuizen
Ann Segers, woordvoerster van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA), bevestigt dat informatie over de kosten een heikel punt is. "Het UZA laat sinds 2005 tweemaal per jaar patiëntentevredenheidsstudies uitvoeren. We stellen inderdaad vast dat de tevredenheid met de informatie over de kosten het laagst scoort. Al scoren we met 68,5% tevreden patiënten wel een stuk beter dan in het onderzoek." Ook Felix Vanbel, algemeen directeur van het AZ Turnhout, is niet verwonderd. "Wij leveren inspanningen. Voor bepaalde ingrepen worden op verzoek van de patiënt ramingen gemaakt van de kostprijs. Maar de precieze kosten voorspellen is moeilijk."

Opvallend
Opvallend: in een foldertje van verzekeringsmaatschappij Securex over de hospitalisatieverzekering 'Hospitalia' zien wij, in koeien van letters, het volgende staan: 'Zeg nooit dat u bent aangesloten bij Hospitalia.'

En de waarschuwing gaat verder: 'De ervaring heeft ons geleerd dat de honorariumsupplementen vaak de hoogte ingaan wanneer de patiënt aan het ziekenhuis laat weten dat hij een hospitalisatieverzekering heeft.'

"Wij raden dit onze klanten inderdaad aan", zegt Bert Corremans van de juridische dienst van de Landbond van Onafhankelijke Ziekenfondsen, waaronder Securex valt.

"Sommige ziekenhuizen passen gewoon hun tarieven aan als ze weten dat de patiënten een hospitalisatieverzekering hebben."

Extra middelen
"Ik kan deze houding van de ziekenhuizen enigszins begrijpen", zegt Louis Ide, gezondheidspecialist van N-VA. "Zij kampen met een constante onderfinanciering, en willen via deze weg wat extra middelen binnenhalen. Voor de patiënt is dit geen goede zaak, want deze praktijk zal er op lange termijn voor zorgen dat de premies van de hospitalisatieverzekering de hoogte ingaan."

Felix Vanbel, directeur van het AZ Turnhout, ontkent dat dit soort praktijken in zijn ziekenhuis plaatsvindt.

"Bij ons liggen de ereloonsupplementen van de artsen vast. Of patiënten nu een hospitalisatieverzekering hebben of niet, dat doet er niet toe."

Vandeurzen: "Meer openheid in facturen"
Dat er wrevel is over ziekenhuisfacturen, geeft het kabinet van minister Vandeurzen grif toe. "Maar dat is een federale beleidsmaterie en dus willen wij daar, met het oog op alle gevoeligheden tijdens de regeringsonderhandelingen, nu geen kritisch oordeel over vellen", zegt Dirk De Wolf, adjunct-kabinetschef. "De federale overheid heeft overigens wél al maatregelen genomen om de leesbaarheid en de duidelijkheid van de facturen te vergroten."

Prioriteit
"De betaalbaarheid van de ziekenhuiszorg is opgenomen als een prioriteit in het regeerprogramma van de Vlaamse regering", aldus nog De Wolf. "Zo willen we op langere termijn tot een Vlaamse hospitalisatieverzekering komen, zodat iedereen toegang heeft tot het ziekenhuis."

"Daarnaast werken we met de ziekenhuiskoepels aan een grotere transparantie in de kwaliteit van de zorg. In een werkgroep worden de indicatoren vastgelegd, waarmee het mogelijk moet worden de kwaliteit van de zorg in een ziekenhuis te meten. Ook op het vlak van de facturatie moeten we tot meer transparantie komen, wat de vergelijking tussen de verschillende ziekenhuizen zal vergemakkelijken."

Bron: Gazet van Antwerpen 06-09-2010

06 sep 2010 09u31
Bron: MagUZA.be
meer over
zie ook rubriek