Ziekenhuizen willen duiding bij resultaten handhygiënecampagnes

Een recent arrest van de Raad van State vraagt dat de overheid cijfers bekendmaakt over handhygiëne in de ziekenhuizen. De ziekenhuiskoepels Zorgnet Vlaanderen en Icuro juichen dit toe maar vragen met de resultaten van de vierde campagne in het verschiet dat de cijfers correct worden geduid.
Tussen 2006 en 2009 lanceerde de FOD Volksgezondheid drie campagnes om de handhygiëne te bevorderen. De resultaten illustreren dat de campagnes belangrijk zijn maar vooral dat het goed is ze te herhalen. Uit de cijfers blijkt dat tijdens elke campagne de naleving van een goede handhygiëne stijgt maar dat er tussen elke campagne een herval wordt opgetekend. Zo bedroeg de naleving van een goede handhygiëne voor het starten van de eerste campagne 49,6%; na de campagne was dat 68,6 % of een verbetering met 19%. Bij aanvang van de tweede campagne was de naleving echter alweer teruggevallen tot 53,2% of een daling van 15,4% ten opzichte van het eindresultaat van de eerste campagne, maar toch nog altijd 3,6% hoger dan bij het begin van de eerste campagne. Bij het afsluiten van de tweede campagne bedroeg de naleving 69,5% of 16,3% beter dan bij aanvang van deze campagne. Het eindresultaat lag echter slechts 0,9% hoger dan aan het eind van de eerste campagne. Bij aanvang van de derde campagne was de herval iets minder groot: er werd gestart op 58% of 11,5% minder dan aan het eind van de tweede campagne en 4,8% hoger dan bij aanvang van de tweede campagne. Bij het einde van de derde campagne lag de naleving van de handhygiëne op 69% of 11% meer dan bij aanvang van deze campagne. Daarmee lag het eindresultaat een half procent lager dan op het einde van de tweede campagne en amper 0,4% meer dan op het einde van de eerste campagne. Kortom, de grootste vooruitgang werd geboekt na de eerste campagne en de maximale naleving lijkt te stagneren rond 70 procent.

Tussen 15 november en 15 december vorig jaar werden metingen uitgevoerd om de compliance te bepalen bij aanvang van de vierde campagne. De sensibilisatieperiode liep van 14 februari tot 15 maart 2011. Nu de metingen van de compliance na de vierde campagne volop aan de gang zijn (18 april tot 30 mei), wijzen Zorgnet Vlaanderen en Icuro nogmaals op het belang van het bekendmaken van de resultaten. Ze kunnen een belangrijke aansporing zijn om goede praktijken verder te verspreiden en iedereen aan te zetten de regels zo goed mogelijk toe te passen. Beide ziekenhuiskoepels stellen daarbij wel voorwaarden: er moet gebruik worden gemaakt van een goed onderbouwde meet - en registratiemethodologie zodat de vlag ook de lading dekt. En de cijfers moeten objectief worden geanalyseerd en becommentarieerd door experts, benadrukken Zorgnet Vlaanderen en Icuro. Ze wijzen ook op het essentiële belang van handhygiëne buiten de zorgvoorzieningen en met name dan in de thuiszorg en de woonzorgcentra, waar Zorgnet Vlaanderen intussen grootschalige opleidingen en bewustmakingscampagnes steunt.
06 mei 2011 08u54
zie ook rubriek