Onderzoek naar verband tussen belonen en gezond eten bij kinderen en jongeren

Na een voorbereidend traject gaat het grootschalige REWARD-project nu echt van start. Het REWARD-team onderzoekt hoe kinderen en jongeren kunnen leren gezond te eten. Daarbij ligt de nadruk op de belonende waarde van voeding, en op de beloningsgevoeligheid van kinderen en jongeren. Vandaag werd de website RewardStudy.be gelanceerd, waarop onder meer heel wat info over (belonen en) gezond eten te vinden is.
Hoe leren kinderen kiezen voor gezonde voeding?
Het belang van een gezonde voeding is duidelijk. Toch is het vaak moeilijk om tussen al dat lekkers te kiezen voor iets gezonds. Heel wat kinderen en jongeren hebben dan ook ongezonde eetgewoonten. Wetenschappers van de UGent en de KU Leuven onderzoeken nu hoe kinderen en jongeren gezonde voedingskeuzes leren maken.

Het project gaat uit van een innovatief concept om gezonde voedingskeuzes aan te moedigen, gebaseerd op beloningsparadigma’s. Er worden specifieke tools en instrumenten ontwikkeld die de stakeholders kunnen overnemen voor een breed scala aan toepassingen bij kinderen en jongeren.
Multidisciplinair onderzoek met een brede waaier aan nauw betrokken stakeholders
Aan het REWARD-project werken psychologen mee (vakgroep Ontwikkelings-, Persoonlijkheids- en Sociale psychologie – UGent), artsen en gezondheidspromotoren (vakgroep Maatschappelijke Gezondheidkunde - UGent), bio-ingenieurs (vakgroep Voedselveiligheid en Voedselkwaliteit – UGent en communicatiewetenschappers (School voor Massacommunicatieresearch – KU Leuven).

Ook een 20-tal organisaties uit verschillende sectoren (gezondheidspromotie, steden en gemeenten, kinderopvang enonderwijs, voedingsindustrie) zijn als stakeholder zeer actief bij het project betrokken.
Een eerste overleg met deze stakeholders is gepland op 16 april. Daarbij staan onder meer gesprekken over volgende onderwerpen op de agenda: ‘Jonge kinderen: hoe nieuwe smaken aanleren?’ En ‘Het aanbod van dranken en tussendoortjes op scholen gevarieerder maken: alle argumenten op een rijtje’.
02 apr 2013 11u42
meer over
zie ook rubriek