Wachtrij bij Dienst Gehandicaptenzorg weggewerkt

Twee jaar geleden kampte de dienst met een achterstand van 40.000 tot 58.000 dossiers die niet binnen de wettelijke termijn van acht maanden werden behandeld. Momenteel worden aanvragen gemiddeld in een termijn van 7,3 maanden afgehandeld. In 2002 moesten personen met een handicap nog gemiddeld 11,4 maanden wachten, in 2003 was dat 12,4 maanden. Volgens directeur-generaal Tom Auwers zal die wachttijd binnenkort nog eens met ruim twee maanden worden verminderd door de invoering van twee nieuwe maatregelen.
Volgens directeur-generaal Tom Auwers zal de wachttijd nog eens met ruim twee maanden worden verminderd door twee realisaties. De eerste is sinds half oktober een feit. Wie in aanmerking wil komen voor een erkenning als gehandicapte, moet alleen nog naar de gemeente, waar de ambtenaar met zijn elektronische identiteitskaart alle documenten van Brussel kan opvragen en onmiddellijk kan meegeven. Voordien gebeurde de correspondentie tussen de gemeente en de administratie in Brussel per post, en moest de gehandicapte zich nog een tweede keer aan het gemeenteloket melden om zijn papieren uit Brussel op te halen. Dat duurde vier weken, het duurt nu drie seconden. Honderd gemeenten werken met het systeem, tegen 1 juni 2006 moeten alle Belgische gemeenten het invoeren.

De tweede winst van een maand zal worden gehaald door de correspondentie tussen de artsen' style='color:#00896e;border-bottom:1px dotted #00896e;'>artsen en controleartsen ook via het internet te laten verlopen. Het plan Medic-e voorziet in een elektronische identiteitskaart, een kaartlezer en een internetcomputer bij de arts. ,,Het project zit in volle ontwikkeling, we moeten bovendien nog overleggen met de artsen hoe de kaartlezers zullen worden geïnstalleerd en wie zal betalen'', aldus Auwers. De evaluatie van de gehandicapte en de briefwisseling tussen de artsen, de controleartsen en de administratie vergt nu drie maanden.

Met die twee innovaties zit de dienst onder de termijn van acht maanden voor de goedkeuring van een dossier, en zijn dus de wettelijke wachtlijsten weg. De acht maanden dateren wel uit een tijdperk van potlood en papier. Modellanden inzake bestuur en e-government zoals Canada klaren zo'n klus in enkele weken.

Door de elektronica bespaart de dienst in de Brusselse Zwarte-Lievevrouwestraat ook hele bossen: jaarlijks circuleren 300.000 papieren documenten minder. Begin dit jaar kreeg de dienst ook een callcenter, waardoor de ambtenaren niet meer worden onderbroken door elke aanvraag. Dat center is goed voor 400.000 telefoons. Het zal vanaf februari ook worden ingeschakeld voor de post en het internetverkeer. De dienst beheert de dossiers van 255.000 gehandicapten en 250.000 blauwe parkeerkaarten, en keert jaarlijks anderhalf miljard euro uit.
Interessante links:
20 dec 2005
meer over
zie ook rubriek