Farmabedrijven werken individueel aan nieuwe deontologische code

Verschillende farmaceutische bedrijven met een sterke tewerkstellings- en ontwikkelingspool in België werken aan een nieuwe deontologische code die paal en perk moet stellen aan de uitwassen van de huidige marketingtechnieken.
"Bedrijven zoals GlaxoSmithKline, Janssen Pharmaceutica en UCB Pharma nemen duidelijk afstand van de belangenorganisatie pharma.be", zegt SP.A-kamerlid Maya Detiège. "Een bedrijf als GlaxoSmithKline werkt een eigen deontologische code uit. Die bedrijven zijn het beu om allemaal over dezelfde kam geschoren te worden." SP.A-voorzitter Steve Stevaert wil tot een charter met de industrie komen. "Ik vraag zelfresponsabiliserende maatregelen. Ik richt mij daarbij niet alleen tot de belangenorganisatie, maar ook expliciet tot haar individuele leden."

Het debat over de betaalbaarheid van de gezondheidszorg zet al enkele manden forse druk op de geneesmiddelenindustrie. De discussie over het fameuze kiwimodel, dat uiteindelijk in een afgezwakte vorm in de nieuwe gezondheidswet van minister van Sociale Zaken Rudy Demotte (PS) belandde, heeft de zwakke punten van de industrie blootgelegd. Vooral de vaststelling dat geneesmiddelen vaak veel te duur zijn en massa's geld kosten aan de ziekteverzekering brengt de industrie in een moeilijk parket.

Bedrijfsleiders van grote spelers op de Belgische markt voeren dan ook al enige weken op eigen initiatief, los van de belangenorganisatie pharma.be, gesprekken met politici en andere beleidsbepalende figuren.

"Het is overduidelijk dat de hele heisa de industrie niet onberoerd heeft gelaten", zegt Maya Detiège. "Verschillende bedrijven nemen afstand van pharma.be. Er wordt steevast over dé farmaceutische industrie gepraat alsof het over de wapenindustrie gaat, terwijl niet alle bedrijven zich aan dezelfde overdreven marketingtechnieken te buiten gaan. Enkele belangrijke Belgische bedrijven zijn daarom volop bezig om, los van pharma.be, een eigen deontologische code op te stellen. Die bedrijven willen samenspannen en de lat een stuk hoger leggen. Uiteindelijk is dat voor alle betrokkenen beter. Ook voor de industrie is het enkel geldverslindend om grote kapitalen in marketing te investeren."

Steve Stevaert verklaart de gespannen situatie door te wijzen op de verschillende belangen van twee soorten farmaceutische bedrijven. "De belangen van bedrijven die in België investeren, zijn niet gelijklopend met de belangen van de bedrijven die amper iets betekenen voor de Belgische tewerkstelling en technologische ontwikkeling. Die bedrijven zitten op een andere lijn dan pharma.be, dat meer dan honderd bedrijven vertegenwoordigt. Velen daarvan dragen niets bij tot de economie en halen toch massa's geld uit de ziekteverzekering."

De SP.A-voorzitter wil dan ook een charter afsluiten met de industrie. "Wij zeggen wat wij willen en de bedrijven zeggen wat zij willen. Een belangrijk onderdeel van zo'n charter zijn zelfresponsabiliserende maatregelen. De deontologische code van pharma.be heeft weinig oplossingen gebracht. Bedrijven die het niet eens zijn met marketingtechnieken van andere bedrijven moeten die technieken duidelijk veroordelen en een eigen code neerschrijven die ze zelf respecteren." Eerder liet Stevaert verstaan voorstander te zijn van een systeem waarbij de bedrijven die de Belgische economie mee aanzwengelen extra steun genieten.
19 apr 2005
Bron: De Morgen
meer over
zie ook rubriek