Patiënten vlotter en nog veiliger voorbereid voor ingreep

AZ Alma begint het nieuwe jaar straks met een innovatieve Belgische primeur: patiënten die op preoperatieve consultatie komen, ter voorbereiding van een heelkundige ingreep, kunnen voortaan de vragenlijst online invullen, thuis in alle rust. Bovendien is de module van de vragenlijst zodanig opgesteld, dat de antwoorden heel gedetailleerd zijn en voor nuttige reminders kunnen zorgen. “Hiermee worden patiënten nog beter en veiliger voorbereid voor een heelkundige ingreep”, klinkt het bij AZ Alma.
AZ Alma heeft al enkele jaren een goed uitgebouwd preoperatief consult. Deze werking staat bij patiënten, huisartsen en eigen artsen hoog aangeschreven. Door de digitalisering en informatisering zal de informatiedoorstroming geoptimaliseerd worden. Dit zal een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van zorg.

Via een chatbot kan de patiënt de vragenlijst van het preoperatief consult thuis in alle rust invullen en hoeft dit niet langer te gebeuren tijdens de preoperatieve consultatie zelf. Op die manier heeft de patiënt de nodige informatie bv. over medicatie, bij de hand en kan hij de vragenlijst correct invullen. Via de invulmodule wordt heel accuraat naar de naam van de medicatie gevraagd en wordt ook de dosering kant en klaar voorgesteld. De vragen zijn meestal meerkeuzevragen en de vragenlijst kan in tien talen worden aangeboden (waaronder Frans, Engels, Duits, Arabisch,...).

De module is zodanig opgesteld, dat steeds alle vragen moeten beantwoord worden, anders kan men niet verder werken. Door de artificiële intelligentie zijn er ook automatische controles voorzien, zodat foutjes die per toeval werden gemaakt, eruit gelicht kunnen worden. En aan de module zijn ook alarmen gekoppeld: wanneer u meldt dat u piercings heeft dan krijgt u daags voor de ingreep een reminder die u eraan herinnert dat u deze op voorhand moet verwijderen. Ook mensen die bloedverdunners nemen, krijgen tijdig een verwittiging om daar preoperatief mee te stoppen. Op deze wijze worden vertragingen op de dag van de ingreep vermeden.

AZ Alma wil na een korte proefperiode de chatbot operationeel maken in februari 2019. Dan krijgen de patiënten van het preoperatief consult een unieke code, waarmee ze toegang krijgen tot hun persoonlijke vragenlijst. Patiënten die niet zo vlot overweg kunnen met de computer, worden indien gewenst geholpen bij het invullen door de verpleegkundige.
18 dec 2018 09u54
Bron: AZ Alma
meer over
zie ook rubriek