AZ Sint-Lucas bouwt indrukwekkend parkeergebouw

Half maart starten de werkzaamheden aan een gloednieuw parkeergebouw op de plaats van de huidige bezoekersparking. Er worden circa 1450 parkeerplaatsen gecreëerd voor patiënten, bezoekers en medewerkers. Het volledige project zal tegen de zomer van 2015 afgerond zijn, maar tegen eind dit jaar zal iedereen al kunnen parkeren in een van de twee nieuwe parkeertorens.
AZ Sint-Lucas streeft ernaar om de dienstverlening aan patiënten, bezoekers, maar ook aan eigen medewerkers te verbeteren. Door de groei van het ziekenhuis doorheen de jaren kreeg het te kampen met parkeerdruk en gebeurde het wel eens dat er plaats te kort was. De nieuwe parkeertoren komt hieraan tegemoet. Daarnaast willen we de gebouwen rond het ziekenhuis concentreren. Door de parking op één plaats te centraliseren, blijft er meer ruimte over voor groenzone en creëren we een ‘healing environment’. Fietsers zullen het terrein makkelijk kunnen doorkruisen.

Concept
Danny Van Hove, diensthoofd infrastructuur, legt uit wat het concept is van het nieuwe gebouw: ‘De parking zal uit twee delen bestaan: gebouw west met 4 verdiepingen en meer dan 500 parkeerplaatsen en gebouw Oost met 8 verdiepingen en meer dan 900 plaatsen. De parkeertoren heeft een bakenfunctie: het ziekenhuis is momenteel nauwelijks zichtbaar van op de binnenring van Gent. Met zijn 8 verdiepingen en met focus op het esthetisch karakter van het gebouw komt daar nu verandering in en krijgt de campus een nieuw en herkenbaar gezicht. Er komt ook een nieuwe toegangsweg vanaf de Blaisantvest. Een ander aandachtspunt was de inrichting van het gebouw zelf: naast gewone parkeerplaatsen is er ook plaats voor mindervaliden, patiëntenvervoer, fietsers en brommers. Om parkeren en uitstappen gemakkelijk te maken is ervoor gekozen om kolommen tussen de parkeerplaatsen te vermijden. Een overdekte ingang met transparante materialen brengt de bezoekers van het ziekenhuis droog naar de hoofdingang. Er is een bushalte voorzien alsook fietspaden. Het doorgaand verkeer wordt beperkt tot urgentiediensten, taxi’s en een kiss & ride zone. Zo ontstaat een verkeersarm plein waarop de bezoeker of patiënt terecht komt na het parkeren.’

Twee helften
Om de impact voor patiënt en bezoeker zo minimaal mogelijk te houden, wordt het gebouw in twee fasen oftewel in twee ‘helften’ opgebouwd zodat tijdens elke fase van de bouw toch voor iedereen voldoende parkeergelegenheid is voorzien. Daarnaast zal het bouwproces zo snel mogelijk verlopen te werken met snelbouwmateriaal. Mathieu Massart, directeur facility en technieken: ‘Het is een erg ambitieus project, maar dankzij de goede samenwerking met stedenbouw, mobiliteit, de groendienst, de brandweer, archeologie, de kwaliteitskamer van architecten, de Lijn en de ontwerpers zijn we er helemaal klaar voor. Het spreekt vanzelf dat het bouwen zelf en het parkeren tijdens die fase een echte uitdaging wordt. We geven hierbij natuurlijk prioriteit aan de patiënt.

Hoe zal de parking er uit zien?
Het parkeergebouw is voor automobilisten en bezoekers vanaf de ring rond Gent het eerste beeld dat van AZ Sint-Lucas wordt opgevangen. Daarom is bij het ontwerp veel aandacht geschonken aan de sfeer en de beleving van het gebouw. Door het gebouw op te splitsen in twee delen, wordt geprobeerd om het een luchtig karakter en een zekere transparantie te geven. Het ontwerp van de gevels en de keuze van de materialen wil dit karakter nog versterken en heeft de ambitie om het gebouw een dynamiek te laten uitstralen, die overeenkomt met de invulling ervan:

-Het gebouw heeft een zeer logische basisstructuur, uitgevoerd in geprefabriceerd beton

-De dynamiek van het gebouw wordt gerealiseerd door de hoeken van het gebouw af te ronden en op de uiteinden en de hoeken van het gebouw zogenaamde ‘uitwaaieringen’ te construeren. Het geheel roept een beeld op van horizontale linten die rond het gebouw slingeren

-De contour van elke bouwlaag wordt ingepakt met banden in een licht gevelmateriaal, namelijk wit geperforeerd aluminium. Het lichtspel dat ontstaat in de perforaties zorgt voor een luchtig karakter

-Op de plaatsen waar de uitwaaieringen breed genoeg zijn en waar voldoende regenwater kan doordringen tot op de vloerplaat, worden plantenbakken ondergebracht

-Aan de zijde van het rust- en verzorgingstehuis (westgevel) wordt op de gelijkvloerse bouwlaag eveneens groen voorzien onder de vorm van klimplanten

Abscis Architecten en studiebureau Technum maakten het winnend ontwerp in de wedstrijd die door AZ Sint-Lucas werd uitgeschreven. Antwerpse Bouwwerken werd als aannemer aangesteld.

Voor up-to-date informatie over de parking en de verkeersstromen, kun je terecht op http://www.azstlucas.be/parking
Interessante links:
21 feb 2014 15u33
meer over
zie ook rubriek