Woonzorgcentra vallen in de prijzen

Kleedjes, kostuums, hieltjes, dassen. Gisteren ruilde een hoop zorgprofessionals uit de Vlaamse woonzorgcentra zijn praktische werkoutfit voor feestelijker kledij. Niet onterecht. Tijdens de uitreiking van de eerste award voor beste zorgwerkgever werden zij extra in de bloemetjes gezet.
Net als elke sector binnen de gezondheidszorg is het in de woonzorgcentra alle hens aan dek om voldoende krachten te werven en te behouden. Negen op de tien Vlaamse zorgvoorzieningen is momenteel op zoek naar nieuw personeel. De krapte op de arbeidsmarkt is een algemeen probleem, maar ouderenvoorzieningen hebben daarenboven niet altijd hun perceptie mee. Veel jonge krachten vinden het werk bijvoorbeeld te eenzijdig en weinig dynamisch, terwijl dat beeld niet strookt met de realiteit. Zorgambassadeur Lon Holtzer: “Een pak studenten verpleegkunde komt tijdens zijn eerste stage in een woonzorgcentrum terecht. Daar krijgen zij het gevoel dat ze er alleen maar moeten verzorgen. Idealiter zouden zij in het derde jaar moeten terugkeren om te ondervinden dat een job in de ouderenzorg nog andere mogelijkheden biedt. Potentiële werknemers hebben onterecht een minder mooi beeld van de sector, terwijl die net belangrijke troeven heeft. De kleinschaligheid van veel organisaties maakt bijvoorbeeld dat personeelsleden zich er thuis voelen en tevreden zijn.”




Audit peilt zorgwerkgevers
Dat de medewerkers globaal tevreden zijn, blijkt ook uit het onderzoek van professor Peter Van Bogaert (Universiteit Antwerpen) waarop de beste zorgwerkgever werd geselecteerd. Die audit peilde naar de werkomgeving en de visie van zorgmedewerkers op de kwaliteit van hun instelling. “Medewerkers die hun werkomgeving gunstig ervaren, zijn enthousiaster, voelen zich meer betrokken, lopen minder risico op een burnout en schatten de kwaliteit van de zorg hoger in”, licht Van Bogaert toe. “De omgeving hangt af van de interdisciplinaire relaties, van de relatie met de arts en andere specialisten, en van afspraken, ontwikkelingstrajecten, bijscholingsmogelijkheden, enzovoort.”

Betrokkenheid van wzc bij het beleid
Op veel elementen scoren de woonzorgcentra meer dan behoorlijk, maar natuurlijk is het plaatje nooit perfect. De betrokkenheid van het personeel bij het beleid kan volgens Van Bogaert  nog beter. “Je zou die betrokkenheid structureel moeten organiseren, zodat medewerkers binnen de doelstellingen van de organisatie meer zelf kunnen beslissen over hun proces.” Een andere vaststelling is dat lagergeschoolde medewerkers, zoals logistieke krachten en verzorgenden, systematisch minder tevreden zijn dan collega’s, zoals zorg- en verpleegkundigen, met een hoger diploma. Ook de groep professionals die voor dementerende patiënten zorgt, voelt zich doorgaans minder tevreden over zijn baan.



WZC Ter Berken uit Roeselare neemt de prijs voor beste Zorgwerkgever in ontvangst.
 
Cheque van 2.500 euro
Tientallen woonzorgcentra en meer dan 900 respondenten namen aan de bevraging van professor Van Bogaert deel. De inzendingen werden naargelang de grootte van de instelling in drie categorieën onderverdeeld: de kleine woonzorgcentra (minder dan 75 wooneenheden), de middelgrote voorzieningen (76 tot 125 wooneenheden) en de grote centra (meer dan 125 woonplaatsen). In elke categorie werden drie centra genomineerd. Daarvan ging er telkens een met de hoofdprijs, een cheque van 2.500 euro, naar huis. Winnaars waren respectievelijk: WZC Villa Mozart uit Heusden-Zolder, WZC Ter Berken uit Roeselare en WZC Vincenthof uit Oostakker.

Belangstelling voor eerste editie
“Met de Zorgwerkgever 2012 wilden we de leidinggevenden tools aanreiken waarmee ze in hun organisatie aan de slag gaan. Tegelijk verdiende de sector een duwtje in de rug”, vertelt Hilde Taillieu van Anders vzw, dat samen met Ablecare het project trekt. De belangstelling voor de eerste editie doet alvast vermoeden dat de zorgwerkgever een stap in de juiste richting heeft gezet.

20 nov 2012 10u22
meer over
zie ook rubriek