Persoonlijke-assistentiebudget (PAB) wordt flexibeler

Door aanpassingen aan het systeem van het persoonlijke-assistentiebudget (PAB) zijn meer combinaties mogelijk van dit budget met andere zorgvormen. Daarnaast wordt de spoedprocedure, voor mensen die dringend ondersteuning nodig hebben, uitgebreid. Met een PAB kan een persoon met een handicap zelf zorg en ondersteuning in zijn thuisomgeving organiseren. Hij neemt hiervoor assistenten in dienst die hem helpen bij dagelijkse taken zoals zich wassen en verplaatsingen maken.

Combineerbaar met een semi-internaat
Een combinatie tussen een PAB en een semi-internaat voor schoolgaande kinderen, wordt voortaan mogelijk. Dat betekent dat ouders, van wie het kind reeds een assistentiebudget krijgt, daarnaast hun kind ook kunnen laten genieten van de orthopedagogische, psychosociale en paramedische ondersteuning van een semi-internaat (internaat waar kinderen niet overnachten) dat meestal verbonden is aan een school voor buitengewoon onderwijs. Het PAB-budget wordt hiervoor in verhouding verminderd.
Deze flexibele omgang met combinaties van zorg voor mensen met een handicap past in de vernieuwingsstrategie van de Vlaamse regering. “Met het perspectiefplan 2020 willen we de keuzevrijheid voor mensen met een handicap uitbreiden. Zo kunnen ze in de toekomst meer en meer zelf hun leven organiseren en kiezen welke ondersteuning voor hen de meest gepaste is”, zegt Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, Jo Vandeurzen.

PAB’er krijgt werkkapitaal
De PAB-budgethouders krijgen hun budget niet in één keer uitbetaald. Zij krijgen voortaan een werkkapitaal, dat een gedeelte is van het totale budget dat ze op jaarbasis kunnen krijgen. In het verleden kregen budgethouders diverse voorschotten, die ze pas tegen het jaareinde moesten verantwoorden. Met het werkkapitaal verandert dit. De budgethouder krijgt een aanvulling van zijn budget, nadat hij de gemaakte kosten bewezen heeft. Op die manier worden mensen met een handicap, die zo’n budget krijgen, meer beschermd en kunnen er meer PAB-budgetten toegekend worden.

Een gelijke behandeling voor iedereen
Het PAB-budget wordt herberekend als de budgethouder dit combineert met een andere vorm van gesubsidieerde zorg (bijvoorbeeld een dagcentrum of een semi-internaat). Daarom moeten de bestaande regels aangepast worden. In het verleden was er door een garantieregel soms een ongelijke behandeling tussen mensen met een zware ondersteuningsnood en een hoog PAB-budget, en diegene met een lager budget. Voor die laatste categorie werd niet altijd de combinatie (tussen bijvoorbeeld een dagcentrum en een PAB) verrekend in de PAB-budgetgrootte.
Het is belangrijk om alle PAB-houders op een gelijke manier te behandelen. Daarom worden alle reeds bestaande combinatiebudgetten aangepast. Dat betekent dat sommige budgethouders, die een PAB combineren met bijvoorbeeld een dagcentrum, begeleid werken of een semi-internaat, een herberekening zullen krijgen. Omdat deze overgang voor iedereen vlot te laten verlopen, wordt een overgangsperiode van twee jaar voorzien.

Meer spoedprocedures PAB
De spoedprocedure is in het leven geroepen om mensen die door de aard van hun aandoening snel aftakelen tijdig een PAB te bezorgen. Dat is al het geval bij personen die lijden aan amyotrofe laterale sclerose (ALS). De doelgroep wordt uitgebreid naar personen met een hersentumor. Op basis van een attest van een geneesheerspecialist wordt het assistentiebudget binnen de maand na de aanvraagdatum geactiveerd. Jaarlijks zou dat een vijftigtal bijkomende spoed-PAB’s betekenen.

Erkenning van noodsituaties
Soms komen mensen met een handicap terecht in een noodsituatie, waarbij dringend ondersteuning nodig is. Om deze mensen te kunnen helpen, is een procedure noodsituatie binnen de zorgregie van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap uitgewerkt. Die was tot nu toe enkel geldig voor mensen die op de Centrale Registratielijst Zorgvragen (CRZ) stonden. Nieuw is dat vanaf nu ook mensen, die al een PAB krijgen, ook uitzonderlijk het statuut kunnen aanvragen.

Budgethoudersverenigingen (BHV) erkend tot 2014
De budgethoudersverenigingen Onafhankelijk Leven vzw en Absoluut vzw helpen mensen met een handicap bij de PAB-administratie. PAB-budgethouders worden werkgever van hun assistent(en), en dat vraagt specifieke vaardigheden die de budgethoudersverenigingen kunnen aanleren en aanscherpen. De vergunning en financiering van deze budgethoudersverenigingen wordt door dit besluit tot juni 2014verlengd. Tijdens deze periode worden de verenigingen ook ingezet om mee te werken bij de verwezenlijking van de zorgvernieuwing in de sector van de Personen met een Handicap.

 

22 okt 2012 06u55
meer over
zie ook rubriek