BacteriŽn in onze maag horen alleen bij ons

Wetenschappers hebben geprobeerd bacteriŽn uit de menselijke maag bij muizen in de maag te plaatsen. Maar dat liep niet zo goed af. Hun conclusie: die bacteriŽn horen alleen bij ons. De bacteriŽn in onze maag- en darmstelsel (hierboven ziet u er ťťn) spelen een cruciale rol. Ze zorgen ervoor dat ons immuunsysteem goed functioneert. En dit onderzoek suggereert dat deze bacteriŽn samen met ons geŽvolueerd zijn. Ze zijn dan ook helemaal op ons mensen aangepast en functioneren niet in de magen van andere zoogdieren. Dat schrijven onderzoekers in het blad Cell.
hygiŽne
Dat zou ook verklaren waarom mensen die in superhygiŽnische omstandigheden leven, te maken krijgen met allergieŽn. BacteriŽn die bij ze horen, krijgen in die omgeving geen kans.

Eťn op negen
ďVoor elke cel die zich in jouw lichaam bevindt en jouw specifieke genetische informatie bevat, zijn er ongeveer negen Ďvreemdeí bacteriŽle cellen, voornamelijk in je maag-darmstelsel en zelfs op je huid,Ē vertelt onderzoeker Dennis Kasper. ďNu hebben we ontdekt dat deze bacteriŽn, die we nodig hebben voor een optimale gezondheid, bij een specifieke soort horen.Ē

Experiment
De onderzoekers baseren die conclusie op een experiment. Ze verzamelden een aantal muizen die geen bacteriŽn in het maag-darmstelsel hadden. De helft van de muizen kreeg bacteriŽn die van nature in het maag-darmstelsel van muizen voorkwamen. De andere helft kreeg bacteriŽn die in de maag en darmen van mensen voorkwamen. In beide gevallen ging het om dezelfde hoeveelheid bacteriŽn, met dezelfde diversiteit. En de bacteriŽn floreerden in beide situaties even goed. Pas toen onderzoekers weefsel van de muizen bestudeerden, stuitten ze op een verschil. De muizen met menselijke microben hadden veel minder immuuncellen. Sterker nog: hun aantal immuuncellen was vergelijkbaar met muizen die helemaal geen bacteriŽn in hun maag en darmen hadden.

Ratten
De onderzoekers herhaalden het experiment, maar nu werden bacteriŽn van ratten in de maag van muizen geplaatst. Het leverde dezelfde resultaten op: de muizen met bacteriŽn van ratten waren er hetzelfde aan toe als de muizen met bacteriŽn van mensen. ďIk was daar heel verbaasd over,Ē vertelt onderzoeker Hachung Chung. Hij had niet zoín resoluut resultaat verwacht, maar gedacht dat de muizen het met de bacteriŽn van ratten toch ietsje beter zouden doen. Uit een derde experiment bleek tenslotte dat de muizen met bacteriŽn die niet bij hun soort hoorden, minder goed in staat waren om ziekteverwekkers te bestrijden.

Het zet de onderzoekers aan het denken. ďHet roept nogal wat vragen op als het gaat om ons huidige overmatige gebruik van antibiotica en de ultra-hygiŽnische omstandigheden waarin velen van ons leven,Ē stelt Kasper. ďAls de bacteriŽn die in ons leven bij ons horen en nodig zijn om ons immuunsysteem normaal te laten functioneren dan is het belangrijk om te weten of we deze belangrijke bacteriŽn aan het verliezen zijn. Verliezen we de bacteriŽn waar we mee geŽvolueerd zijn?Ē Als dat het geval is, verklaart het mogelijk waarom zoveel mensen tegenwoordig aan een auto-immuunziekte lijden.
22 jun 2012 13u38