Auxilia wil logistiek in de gezondheidszorg verbeteren

Venlo, 12 december 2006 – Vebego, CleanLeaseFortex en DSV Frans Maas hebben gezamenlijk de nieuwe logistieke dienstverlener Auxilia opgericht om de logistiek in de gezondheidszorg te verbeteren. Auxilia gaat ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen en andere zorginstellingen in Nederland en België van dienst zijn met het optimaliseren van de goederenstromen en de middelenvoorziening van leveranciers tot aan de eindgebruikers.
De zorg is een markt in beweging waarin de afgelopen jaren veel is
veranderd en nog veel staat te gebeuren voor zowel patiënt,
medewerker, medisch-specialist als management. Door het aanbieden van
slimme oplossingen op het gebied van operationele inkoop, logistiek
en sterilisatie, helpt Auxilia instellingen hun kwaliteit te
verbeteren, hun kosten te verlagen, en hun concurrentiepositie te
versterken.

Volgens Auxilia moeten de patiënt en de directe zorg centraal staan.
Daaromheen moet het logistieke proces zo goed mogelijk worden
georganiseerd. Uitgangspunt is dat zoveel mogelijk wordt gestreefd
naar het combineren van doorzend- en voorraadartikelen en het op
afdelingsniveau geconsolideerd aanleveren tot aan het inruimen van de
afdelingskasten. Hiermee wordt onnodig ‘overpakken’, het ‘vervoeren
van lucht’ en het onnodig vaak ‘heen en weer lopen’ voorkomen.

Auxilia werkt volledig leveranciers- en productonafhankelijk. Dit
betekent dat de zorginstelling haar huidige leveranciers behoudt en
zelf verantwoordelijk blijft voor de keuze van haar leveranciers, de
producten en de bijbehorende leveringscondities. Het verschil zit
hierin dat de leverancier niet meer bij het ziekenhuis aflevert maar
bij het RDC (regionaal distributiecentrum) van Auxilia vanwaar het
vervolgens als gecombineerde stroom naar de zorginstelling wordt
getransporteerd.

Omdat geen enkele zorginstelling hetzelfde is levert Auxilia
oplossingen op maat. Dit houdt in dat gekeken wordt naar de huidige
situatie en dat op basis daarvan de meest optimale oplossing wordt
vastgesteld. De doelstellingen en de service die de eindgebruiker mag
verwachten worden door Auxilia gezamenlijk met de zorginstelling
vastgelegd in een Service Level Agreement (SLA).

Tenslotte zorgt Auxilia voor gedetailleerde managementinformatie.
Doordat inzicht wordt verkregen in de diversiteit van stromen is het
mogelijk optimalisatievoorstellen te doen en advies te geven hoe
stromen efficiënter kunnen worden georganiseerd dan wel kunnen worden
gecombineerd. Het wordt mogelijk het primaire proces steeds beter
actief te ondersteunen.

Volgens de aandeelhouders in de joint venture is de kracht van het
nieuwe bedrijf dat de ervaring, expertise en competenties van de drie
bedrijven elkaar naadloos aanvullen, waar de klant van profiteert.

“Auxilia is leveranciers- en productonafhankelijk”, zegt Steph
Feijen, lid Raad van Bestuur van Vebego. “Wij richten ons 100% op het
ondersteundende proces zodat de klant ontvangt wat hij nodig heeft.”

“De eindgebruiker staat centraal en is het startpunt van het denken,”
aldus Anton van Beers, Managing Director DSV Solutions Europe van DSV
Frans Maas. “Dit zorgt voor maximale efficiëncy in de keten terwijl
het zorgproces optimaal ondersteund wordt.”

“Als zorgmedewerkers iets nodig hebben, zoals een stukje verband of
een steriel instrument, dan moet het er gewoon zijn,” vindt [Rob van
den Akker, Lid Raad van Bestuur])van CleanLeaseFortex. “Wij hebben de
praktijkervaring dit te organiseren tegen minimale kosten met
maximale kwaliteit.”
12 dec 2006
meer over
zie ook rubriek