Test-Aankoop wint schimmelrechtzaak

Begin vorig jaar stelde Test-Aankoop een grootschalige reclamecampagne aan de kaak waarbij de televisiekijker werd opgeroepen om bij schimmelnagels (kalknagels) onmiddellijk een dokter te raadplegen. Die spotjes werden toen voorgesteld als een initiatief van de vzw Hodie Vivere. In werkelijkheid zat geneesmiddelenreus Novartis achter de campagne, de producent van het antischimmelmiddel Lamisil. Lamisil is enkel op voorschrift te verkrijgen, er mag in ons land dus geen reclame voor gemaakt worden. Daarom werd dan maar ,,reclame" gemaakt voor de aandoening. Tegelijkertijd liep er bij de huisartsen een campagne waar de naam Novartis wel vermeld werd.
Volgens de consumentenorganisatie was dit in strijd met de Wet op de Handelspraktijken. Ze diende daarom klacht in bij het ministerie van Consumentenzaken. Hodie Vivere ging meteen in de tegenaanval en diende bij de rechtbank een eis tot schadevergoeding in van 1,4 miljoen euro voor morele en materiële schade.

De Brusselse rechtbank van eerste aanleg heeft Test-Aankoop nu gelijk gegeven. Volgens de rechter had de spot niets te maken met een ,,boodschap van algemeen nut", zoals ze toen werd voorgesteld, maar werd ze rechtstreeks gefinancierd door de farma-industrie. Die overdreef dan ook nog eens de gevaren doelbewust om meer geneesmiddelen te kunnen verkopen. Volgens de rechtbank werd (door hogere riziv-kosten) uiteindelijk ook de hele gemeenschap slachtoffer van de praktijken.

,,Of Hodie Vivere nu een schadevergoeding aan ons moeten betalen, dat moet de arrondissementsrechtbank nog beslissen", zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop. ,,Het vonnis werd ook nog niet betekend, dus we weten nog niet of ze in beroep gaan." Test-Aankoop hoopt dat vanaf nu elke ,,boodschap van algemeen nut" door de overheid grondig gecontroleerd wordt, voor ze op antenne gaat. Minister Demotte van Volksgezondheid (PS) zou de nodige stappen moeten zetten om dit soort campagnes te verbieden, zegt de organisatie.

(fpe)
05 mei 2006
meer over
zie ook rubriek