Patiënt blijft met klachten in de kou

Het recht van de patiënt om te klagen over zijn medische behandeling is al te vaak een lachertje. Meer dan drie jaar geleden trad de wet in werking die de rechten van de patiënt vastlegde. Het gaat dan bijvoorbeeld om het recht op privacy of informatie over uw ziekte, maar ook om het recht op klagen over een behandeling of zorgverlener. Na al die jaren is er nog geen ernstig werk gemaakt van de ombudsdiensten die dat recht op klagen hard moeten maken, vindt de Orde van Geneesheren.
,,Het recht van de patiënt om te klagen over zijn medische behandeling is nog al te vaak een lachertje. Voor patiënten uit de ambulante sector (buiten het ziekenhuis, red.) is dit recht tot vandaag dode letter gebleven'', schrijft de Nationale Raad van de Orde in de scherpe brief aan eerste minister Guy Verhofstadt, de regering en de partijvoorzitters.

,,Sommige ziekenhuizen hebben ernstige inspanningen gedaan om de ombudsfunctie zowel naar de geest als de letter van de wet uit te bouwen, maar hun aantal is een minderheid.''

Al te vaak moet de Orde echter vaststellen dat ze geen ernstig werk leveren. Ze verdoen hun tijd met parkeerproblemen of de kwaliteit van de maaltijden, ze kunnen niet onafhankelijk werken en het beroepsgeheim wordt geschonden. Zo zijn gevallen bekend waarbij de ombudspersoon elke klacht over een geneesheer onmiddellijk meedeelde aan de hoofdgeneesheer, die zich met de afhandeling bemoeide.

De Orde wijst minister van Volksgezondheid Rudy Demotte met de vinger. ,,Het is de hoogste tijd dat hij zijn verantwoordelijkheid opneemt. Een uniek instrument voor de verbetering van de zorg wordt vermoedelijk om budgettaire redenen slechts gedeeltelijk benut.''
02 mei 2006
meer over
zie ook rubriek