Klachten over ziektekostenverzekering stijgen met 65 procent

Heel wat verzekeringsnemers zijn niet te spreken over de stevige premieverhogingen waarmee verzekeringsmaatschappijen uitpakken voor hun ziektekostenverzekeringen. Het aantal klachten over ziektekostenverzekeringen bij de ombudsvrouw van de verzekeringssector steeg vorig jaar met 65 procent. Marc Verwilghen (VLD), de federale minister van Economie, wil via een wetgevend initiatief bruuske premieverhogingen vermijden.
Josette Van Elderen, de ombudsvrouw van de verzekeringssector, ontving vorig jaar 2.507 klachten van consumenten, 10 procent meer dan in 2004. De klachten over ziektekostenverzekeringen tekenden de sterkste groei op. Ze dikten met 65 procent aan. 'De verzekeringsnemers klagen dat de maatschappijen hun premies voor ziektekostenverzekeringen bruusk en stevig optrekken. Ook kregen we heel wat klachten binnen over verzekeraars die hun collectieve ziektekostenverzekeringen van de ene op de andere dag opzegden', aldus Van Elderen.

Ze merkt op dat Marc Verwilghen, de federale minister van Economie, een wetgevend initiatief nam om plotse en stevige premieverhogingen voor ziektekostenverzekeringen tegen te gaan. 'Het is de bedoeling dat de premies mee evolueren met de index van de consumptieprijzen. Daarnaast kan de financiële toezichthouder CBFA een hogere premieverhoging toestaan indien blijkt dat de ziektekosten sterker gestegen zijn dan de consumptieprijsindex. Via een koninklijk besluit zullen objectieve parameters worden vastgelegd om te toetsen wanneer de werkelijke ziektekosten de consumptieprijzen duidelijk overstijgen', luidt het op het kabinet van minister Verwilghen. Wanneer het KB in werking treedt, kan het kabinet niet zeggen. 'Eerst moet de ministerraad de tweede lezing goedkeuren van een wetsontwerp ter bescherming van chronisch zieken en personen met een handicap. Het wetsontwerp bepaalt onder meer dat ziektekostenverzekeringen een levenslang karakter krijgen. Een maatschappij zal de verzekering niet meer kunnen opzeggen omdat de ziektekosten fors toenemen door een chronische ziekte of handicap', meldt het kabinet nog.

Ook de levensverzekeringen vormen een bron van ergernis. De klachten over de levensverzekeringen stegen vorig jaar met 22 procent. 'De consumenten klagen over de ondoorzichtigheid van de kosten en het feit dat maatschappijen toekomstige rendementen te rooskleurig voorspiegelen.' Uiteindelijk bleek 47 procent van de klachten gegrond. 'De kern van het probleem is de communicatie tussen verzekerde en verzekeraar', aldus de ombudsvrouw.
28 apr 2006
Bron: De Tijd
meer over
zie ook rubriek