Medicijnen Solvay en UCB groeien fors in VS

De verkoop van de geneesmiddelen Zyrtec en Tricor, de sterproducten van respectievelijk UCB en Solvay, doet het goed in de Verenigde Staten. Pfizer, dat Zyrtec in de VS op de markt brengt, zegt dat de verkoop met 23 procent is gestegen. Solvay-partner Abbott zag de verkoop van Tricor met 20 procent toenemen. De aandelen UCB en Solvay konden echter weinig profiteren van de opbeurende verkoopcijfers.
De verkoop van het anti-allergiemiddel Zyrtec op de Amerikaanse markt steeg in het eerste kwartaal met 23 procent tot 421 miljoen dollar (345 miljoen euro). Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van Pfizer, de Amerikaanse partner van de Belgische farmagroep UCB. Dat de verkoop van Zyrtec in de Verenigde Staten zo sterk gegroeid is, is een verrassing. Vorig jaar groeide de verkoop van Zyrtec in de Verenigde Staten met 6 procent en dat was boven de verwachtingen. Het succes van Zyrtec loopt immers op zijn laatste benen door het aankomende verval van het patent.

Solvay

Ook de kwartaalcijfers van de Amerikaanse farmagroep Abbott Laboratories bevatten interessant nieuws voor de belegger in Belgische farmabedrijven. Abbott verdeelt immers het Solvay-sterproduct Tricor op de Amerikaanse markt. Daar steeg de omzet met 20 procent tot 205 miljoen dollar (168 miljoen euro). Tricor is een zogenaamd fenofibraat dat de goede cholesterol in het lichaam verhoogt. Tricor, dat ook Lipanthyl wordt genoemd, kwam in handen van Solvay na de overname van het Franse Fournier Pharma. Volgens berekeningen van analisten kan de Belgische chemie- en farmagroep ruim 30 procent van deze Amerikaanse verkoopcijfers in zijn boeken opnemen. In de rest van de wereld heeft Solvay de verkoop in eigen handen.

De aandelen van Solvay en UCB konden weinig profiteren van de goede verkoopcijfers in de Verenigde Staten. Solvay won 0,11 procent tot 88,95 euro. UCB verloor 1 procent tot 41,60 euro. Allergiemiddelen zijn nog steeds belangrijk voor UCB, maar het bedrijf boekt steeds meer succes met zijn epilepsiemiddel Keppra. De toekomst hangt ook erg af van de lancering van Cimzia, een geneesmiddel tegen reumatische artritis, dat een nieuwe kaskraker kan worden.

Pfizer en Abbott maakten hogere winsten bekend bij een licht dalende omzet. De nettowinst van Pfizer kwam uit op 4,11 miljard dollar, tegen 301 miljoen dollar het jaar voordien, toen grote voorzieningen werden aangelegd. De kwartaalwinst van Abbott steeg 3,7 procent tot 865 miljoen dollar.
20 apr 2006
Bron: De Tijd
meer over
zie ook rubriek