Er is een ,,verrassend'' verband tussen leerproblemen bij kinderen en hun vermogen om te zien. Kinderen met leerproblemen hebben tot 18 procent meer visuele stoornissen. Na visuele screeningtests bij 500 vier- tot twaalfjarigen in Vlaanderen, kwamen de bioloog Robert Marquet en de psycholoog Dirk Smits van de hogeschool Ehsal tot die conclusie. De resultaten staan in Klasse .
kinderen met leerproblemen hebben meer moeite om scherp te zien, om hun blik te focussen op woorden en cijfers of om afstanden en dieptes in te schatten. Ze verwerken visuele informatie minder efficiënt en hun ogen zijn sneller vermoeid. Slecht zien kan dan slecht leren worden.
Visuele problemen worden vaak pas zichtbaar in het eerste leerjaar. Dan leren kinderen lezen en schrijven. Maar veel tijd om visuele stoornissen op te lossen, is er dan niet meer.
,,als kinderen een jaar of negen zijn, is hun vermogen om te zien vrijwel volledig ontwikkeld'', legt Dirk Smits uit. ,,als een vijfjarig kind hersenschade oploopt, dan nemen andere delen van de hersenen over. Volwassen hersenen kunnen dat niet meer, die hebben hele specifieke functies gekregen. Zo komt ook het visueel vermogen vast te liggen.''
De onderzoekers geven de leerkrachten een checklist om visuele stoornissen te herkennen. En tips om de kinderen te leren zien. Smits: ,,Je kunt kinderen heel goed helpen om beter te zien. Bijvoorbeeld door vormen te benoemen. Een driehoek is geen vierhoek en als je daar voortdurend op wijst en het benoemt, leert het kind onderscheid te maken. Ze kunnen die vormen dan ook in een groter geheel gaan herkennen.''
Visuele problemen worden vaak pas zichtbaar in het eerste leerjaar. Dan leren kinderen lezen en schrijven. Maar veel tijd om visuele stoornissen op te lossen, is er dan niet meer.
,,als kinderen een jaar of negen zijn, is hun vermogen om te zien vrijwel volledig ontwikkeld'', legt Dirk Smits uit. ,,als een vijfjarig kind hersenschade oploopt, dan nemen andere delen van de hersenen over. Volwassen hersenen kunnen dat niet meer, die hebben hele specifieke functies gekregen. Zo komt ook het visueel vermogen vast te liggen.''
De onderzoekers geven de leerkrachten een checklist om visuele stoornissen te herkennen. En tips om de kinderen te leren zien. Smits: ,,Je kunt kinderen heel goed helpen om beter te zien. Bijvoorbeeld door vormen te benoemen. Een driehoek is geen vierhoek en als je daar voortdurend op wijst en het benoemt, leert het kind onderscheid te maken. Ze kunnen die vormen dan ook in een groter geheel gaan herkennen.''