Driemaal meer begeleide autistische leerlingen

In het katholiek onderwijs steeg het aantal autistische kinderen dat met speciale begeleiding in een ,,gewone'' klas zit van ruim 400 twee jaar geleden, tot zo'n 1.300 dit schooljaar. De stijging is zelfs zo spectaculair dat de begeleiders niet kunnen volgen, waardoor er wachtlijsten zijn ontstaan.
De begeleiders zijn deskundigen uit het buitengewoon onderwijs. Aan het gewoon onderwijs bieden zij Gon-begeleiding aan - ,,Gon'' staat voor ,,geïntegreerd onderwijs''. Steeds meer leerlingen met een beperking kunnen op die manier les volgen in een gewone klas. Hun begeleider zien ze één of twee uur per week. Zo'n 5.000 leerlingen met een visuele, auditieve handicap of leermoeilijkheden lopen op een dergelijke manier school in Vlaanderen.

Volgens Karel Casaer, verantwoordelijke voor het buitengewoon onderwijs binnen de katholieke koepel, is de stijging van het aantal autistische kinderen in alle onderwijsnetten voelbaar. ,,Vroeger zaten autistische kinderen in een gewone klas'', zegt hij. ,,Leerkrachten en andere leerlingen namen ze op in de groep, alleen vond iedereen ze wel wat raar. Sinds de Gon-begeleiding ook voor autistische kinderen wordt voorzien, zien ouders dat het beter kan en vragen ze naar die begeleiding voor hun kinderen. Maar zoveel deskundigen zijn er in Vlaanderen voorlopig niet. We moeten opletten dat we niet te veel deskundigheid weghalen uit de buitengewone scholen.''

Komt deze stijging voort uit een toename van autisme bij kinderen, of kunnen we de afwijking nu gewoon beter opsporen? De specialist Herbert Roeyers (Universiteit Gent) gelooft in de steeds betere diagnose.

,,Het bewustzijn over autisme is sterk gegroeid. Daardoor kunnen we nu beter detecteren wie autistisch is'', zegt hij. ,,Vooral bij autistische kinderen met een normale begaafdheid is dat steeds een probleem geweest. Ze camoufleren hun problemen, of compenseren dat op andere domeinen.''

Begeleiding op school vindt Roeyers heel belangrijk. ,,Meestal zijn niet de vakken op zich een probleem. Zo zijn veel autisten voor bepaalde vakken de eerste van de klas. De sociale contacten en het functioneren in groep liggen een pak gevoeliger. Daarvoor is begeleiding hoogstnodig. Want veel kinderen hebben trauma's opgelopen doordat ze op school de vreemde eend in de bijt waren en geen specifieke ondersteuning kregen.''
22 sep 2005
meer over
zie ook rubriek