Dove kinderen leren sociale vaardigheden op tweedaagse

Vijf gehoorgestoorde leerlingen van de school Kastelinde zijn net terug van een tweedaagse naar het dorpje Freyr in de Ardennen. Omdat de klasgenootjes vorig schooljaar moelijkheden hadden met sociales codes en afspraken in de school, hoopten hun begeleiders hen tijdens deze tweedaagse duidelijk te maken dat respect voor elkaar én samenwerken onontbeerlijk zijn.
,,Doven en slechthorenden hebben het moeilijker met sociale codes. Dat komt omdat ze sociale vaardigheden minder toevallig aanleren'', vertelt begeleidster Jo Mattens. ,,Omdat het vorig schooljaar al moeilijk ging in de groep en er dit jaar een nieuwe leerling in het klasje kwam, besloten we een activiteit te organiseren waarbij leerlingen in bepaalde, concrete situaties afspraken met elkaar leren maken.''Jo Mattens geeft lessen lichamelijke opvoeding aan het klasje en merkte vorig jaar de problemen op, samen met haar collega's. ,,Toen heb ik voorgesteld een sportieve activiteit te organiseren die tegelijkertijd groepsbevorderend was.''Tijdens de tweedaagse voerden de kinderen samen met vijf leerkrachten opdrachten uit, vaak in de vorm van spelletjes. De leerkrachten waren niet op voorhand gebrieft over de activiteiten en het was dus heel belangrijk dat de kinderen met hen samenwerkten om de opdrachten tot een goed einde te brengen. Gebeurde dat niet, dan liep de zaak in het honderd. ,,We lieten hen flateren. Na afloop volgde dan een kringgesprek over de reden waarom het misliep. We lieten de kinderen zelf ontdekken dat samenwerken de boodschap is.''

Ook de leraren leerden bij. ,,We moeten afspraken eenvormiger maken. Leerlingen weten niet meer wat mag en niet mag als leraren verschillende dingen toelaten. Zo kan het gebeuren dat een leraar toestaat tijdens de les de klas te verlaten om naar het toilet te gaan terwijl een andere dat verbiedt. Leerlingen hebben dan geen houvast meer.''Het ligt in de bedoeling dat de leerlingen alles wat ze dit weekend hebben geleerd ook tijdens het schooljaar blijven toepassen. ,,We verwachten natuurlijk niet dat alle problemen meteen van de baan zijn. We zullen de boodschap nog vaak moeten herhalen.''
10 sep 2005
meer over
zie ook rubriek