Waar of niet waar: yoghurt bevordert darmflora

De voedingsindustrie gaat er mee voor zorgen dat de Belgen gezond en evenwichtig eten. Dat kondigde Fevia, de Federatie van de Voedingsindustrie, aan.
Van Kellogg's word je slank en Benecol verlaagt je cholesterol. In de toekomst zullen de bedrijven die zulke voedingsproducten produceren en daar ook reclame voor maken, dat ook wetenschappelijk moeten bewijzen. Het is een van de regels van een reclamecode over voeding die Fevia samen met de Unie van de Belgische Adverteerders heeft gemaakt.

Reclame voor voeding mag ook niet aansporen om meer te eten. Mensen die op een gezonde manier leven en eten mogen niet belachelijk worden gemaakt. De reclamecode heeft vooral aandacht voor kinderen en jongeren. Gedaan met Popeye die spinazie aanprijst, want het gebruik van bekende figuren en mascottes wordt strikt gereglementeerd. De reclame mag kinderen ook niet aansporen om bij hun ouders te zeuren dat ze bepaalde koekjes of chocola zouden kopen. En het verbruik van voedingsmiddelen mag niet geassocieerd worden met succes in de sport, populariteit of intelligentie.

De code gaat in op 1 mei 2005. De naleving ervan wordt gecontroleerd door de JEP, de Jury voor Eerlijke Praktijken inzake reclame. Consumenten met klachten of die willen weten of Bifidus inderdaad de darmflora bevordert, kunnen terecht bij de JEP. als het wetenschappelijk bewijs niet geleverd kan worden, moet het bedrijf de reclame stopzetten. Doet het dat niet, dan is er al een akkoord met de media dat die de reclame zal weren. Bedrijven kunnen ook van tevoren hun reclamecampagne voorleggen aan de JEP.

De reclamecode maakt deel uit van het Handvest Nutricioneel beleid dat ondernemingen ertoe moet aanzetten een actief voedingsbeleid te voeren zodat Belgen gezonder gaan eten. Fevia wil daardoor ook mee de strijd aanbinden tegen obesitas. ,,Een complex probleem, dat in alle lagen van de bevolking voorkomt en dat niet alleen wordt opgelost door snoepautomaten uit scholen te weren'', zegt Chris Moris, directeur-generaal van Fevia.

Bedrijven die het handvest ondertekenen, verbinden er zich toe voldoende kennis te hebben van de gezondheidsaspecten en samenstelling van hun producten enerzijds en van de voedingsbehoeften en gezondheidsaspecten van de consument anderzijds.

,,Dat lijkt evident, maar is het niet. Veel bedrijven hebben niet eens een voedingsdeskundige in dienst'', zegt Moris.

Door etikettering, websites, enzovoort moeten de bedrijven de consument beter informeren over de samenstelling van hun producten. En bij de ontwikkeling van nieuwe producten mogen de bedrijven niet meer alleen rekening houden met smaak, plezier en gebruiksgemak, maar moeten ze ook nadenken over voedingsaspecten.

Om bedrijven daarbij te helpen werd in december Flanders' Foods opgericht. In samenwerking met laboratoria en voedingsspecialisten van universiteiten wordt gezocht hoe de samenstelling van voedingsproducten veranderd of de bereidingswijze verbeterd kan worden. Allemaal opdat de voedingsproducten gezonder zouden worden.

Klaargemaakte maaltijden en de snelle hap zijn de jongste jaren erg populair geworden. Precies die producten bevatten meestal veel calorieën. ,,Niet altijd, en het betekent niet dat ze ongezond zijn. Uit onderzoek blijkt dat de helft van wie klaargemaakte maaltijden koopt, er meteen zout, ketchup en mayonaise bijdoet. We gaan onderzoeken hoe we consumenten kunnen aansporen dat niet te doen'', zegt Moris.

In een maand tijd heeft de helft van de driehonderd grote voedingsbedrijven (meer dan vijftig werknemers) het handvest al ondertekend.
01 feb 2005
meer over
zie ook rubriek