Vervotte verkiest tv-spot

De Vlaamse minister van Welzijn, Inge Vervotte (CD&V), heeft eerder deze week al afstand genomen van de campagne, op basis van de ene foto die toen werd verspreid.
Sensoa noemt dat jammer, maar zegt dat het correct is: ,,Deze campagne is geen campagne van de overheid of de minister. Dat hoeft ook niet. Wij hebben daartoe een mandaat gekregen.''

Mieke Vogels, de groene voorgangster van Vervotte op hetzelfde kabinet, steunt Sensoa en zegt dat grote campagnes af en toe nodig zijn. Zij was het die de fameuze, en overigens ook gecontesteerde ,,Blabla boemboem''-campagne lanceerde. Gisteren zei ze nog op het Canvas-programma Terzake: ,,De minister is selectief verontwaardigd, want jongeren worden vandaag de dag met nog veel explicietere beelden geconfronteerd.''

Vervotte zag gisteren voor het eerst de tv-spot, waarin een doof paar een vrijscčne inzet. Het kussen wordt even onderbroken door een gesprek in gebarentaal. Daarna de boodschap: Zij kunnen erover praten. Jij dus ook. ,,als ik kon kiezen tussen de foto's en de spot, dan koos ik voor die laatste'', zei ze. ,,Omdat er humor in zit.''

Maar in het algemeen blijft ze de campagne te expliciet vinden. ,,Ik denk dat de boodschap verloren gaat in de controverse.'' Vervotte vindt grote campagnes minder noodzakelijk dan doelgericht jongeren aanspreken in de scholen. Neemt ze daartoe binnenkort een initiatief?
14 jan 2005
meer over
zie ook rubriek