Brugse huisartsen volgen via computer patiënten in ziekenhuis

Een tiental huisartsen uit het Brugse stapt vandaag in het Brugs Interactief Artsen Netwerk (BIAN), een externe portaalsite van het AZ Sint-Janziekenhuis. De artsen kunnen via BIAN op een beveiligde manier inloggen op het ziekenhuisnetwerk, waarna ze bijvoorbeeld digitale afspraken kunnen maken en radiologiebeelden kunnen opvragen die ze zelf aangevraagd hebben.
,,Het gaat om een proefproject dat loopt tot eind augustus, waarna het systeem zal opengesteld worden voor de ongeveer 150 huisartsen in het Brugse. Het is geen verplichting, maar we zullen er hen toch warm voor maken'', zegt adviseur informatica Helga De Neve van het AZ Sint-Jan.

,,De tien huisartsen die zich als kandidaat hebben opgegeven, worden bezocht en opgeleid. Ze kunnen ook gebruik maken van de gratis helpdesk'', legt De Neve uit.

,,Het is hoe dan ook niet evident dat artsen tijd vrijmaken voor dossiers van hun patiënten in het ziekenhuis. Dat vraagt een extra inspanning. Er zal ook een probleem zijn voor artsen die naar verschillende ziekenhuizen verwijzen en gebruik maken van verschillende beveiligingssystemen. Voor de overheid ligt hier de taak om naar uniformiteit te streven'', zegt hoofdgeneesheer-directeur Hans Rigauts.

Portaalsite

BIAN is eigenlijk een verlengstuk van een nieuw centraal patiëntendossier (CPD), waarmee het ziekenhuis twee jaar geleden van start ging. Via die portaalsite op intranet hebben geneesheren toegang tot het volledige patiëntendossier. Voordien hadden de artsen al een eigen lokaal patiëntendossier, maar collega's artsen van andere diensten hadden geen toegang tot die informatie.

,,We gebruiken hiervoor software die voor ons ontwikkeld is door het Brugs softwarehuis Infohos. Van de ziekenhuizen die deze software gebruiken, is het AZ Sint-Jan het verst gevorderd'', zegt De Neve.

Dr. Rigauts schat dat de benodigde hardware ruim 1 miljoen euro per jaar kost. Bovendien worden de informatici van het AZ Sint-Jan - een twintigtal werknemers - ingeschakeld bij onder meer de implementatie van de systemen, de opleiding, de help desk en het systeembeheer.

Volgens Rigauts biedt het systeem heel wat voordelen, zoals de grotere toegankelijkheid van de dossiers, een betere beveiliging (gebruikers moeten over een digitale sleutel beschikken en de gegevens zijn geëncrypteerd) en de snelheid, wat in spoedgevallen heel belangrijk is. ,,En dat alles resulteert in een nog betere kwaliteit van de zorgverlening.''
01 jun 2005
meer over
zie ook rubriek