Omega-3 rukt op in voeding

Voeding die verrijkt wordt met zogenaamde omega-3-vetzuren is goed op weg om een commercieel succes te worden. Dat zegt het onderzoeksbureau Productscan (Datamonitor).
Volgens de databank van nieuwe voedingsproducten die door Productscan wordt bijgehouden, is het aantal producten met toegevoegde omega-3 tussen 2002 en 2004 bijna verdubbeld in de VS en Canada. Ook in Europa vindt omega-3 zijn weg naar de consument via een brede waaier producten, ,,van dranken tot voorverpakt vlees''.

Omega-3 is een vetzuur waar in de dieetleer sinds enkele jaren veel aandacht aan wordt besteed, wegens de gunstige effecten op het cholesterolgehalte en op de ontwikkeling van hersenen en zenuwstelsel. De mens kan dit vetzuur niet zelf aanmaken en moet het dus via de voeding opnemen. Het komt met name voor in visolie en vette vis, maar dat is niet meteen het geliefkoosde eten van de meeste westerse consumenten.

Daarom verrijken steeds meer voedingsbedrijven hun producten met omega-3. Een voorbeeld daarvan is de Zwitserse groep Nestlé, die onlangs een met omega-3 verrijkte versie lanceerde van zijn Yoco -drinkyoghurt. In Portugal bracht het bedrijf Primor al een gamma verrijkte charcuterie op de markt.

In Noord-Amerika is het aanbod al veel ruimer, van pasta en brood tot chocolade en wafels. En onder meer de ontbijtgranengigant Kellogg heeft voor 2005 enkele omega-3-lanceringen op stapel staan. In de VS mogen voedingsbedrijven sinds anderhalf jaar beweren dat toevoegingen van bepaalde omega-3-vetzuren het risico op hart- en vaatziekten verminderen.

In ons land zijn het vooral de distributeurs die inspelen op de vraag naar omega-3-producten. GB en Carrefour bieden, in samenwerking met het vleesverwerkend bedrijf Detry, runds- en varkensvlees aan met een verhoogd omega-3-gehalte. En bij Delhaize vind je sinds ruim een maand een brochure die aangeeft welke producten in de supermarkt rijk zijn aan omega-3.
23 mei 2005
meer over
zie ook rubriek