Getalkennis kleuter maat voor succes

Vaardigheid met getallen bij kinderen van een jaar of vijf voorspelt hun latere schoolprestaties in rekenen en lezen het best. Het concentratievermogen of leesprestaties op die leeftijd zijn van minder belang.
Sociale vaardigheden en mate van emotionaliteit hebben op de latere schoolprestaties geen invloed. Dit blijkt uit een grootscheepse analyse van de uitkomsten van zes grote onderzoeken over vele jaren onder in totaal 35,000 kleuters in de Verenigde Staten, Canada en Engeland.

Het werd gisteren gepubliceerd in het novembernummer van het vakblad Developmental Psychology. De kinderen werden rond hun vijfde jaar op verschillende manieren getest en ook later in hun schoolcarričre, vooral op de basisschool, maar in sommige gevallen tot aan hun veertiende jaar.

De uitkomst betekent dat veel voorschoolse educatieprogramma’s zich in ieder geval óók sterk moeten richten op cijfer- en lettervaardigheid, en niet alleen of vooral op sociale vaardigheden. „We willen niet zeggen dat er in voorschoolse programma’s niet meer gespeeld mag worden of dat er nu saaie stamplesjes in rekenen en taal moeten worden gegeven”, schrijft de leider van het grote onderzoeksteam, Greg Duncan van Nortwestern University in Illinois.

„Speelse curricula kunnen juist heel goed concentratievermogen en cijfer- en lettervaardigheid bijbrengen.” Maar die vaardigheden moeten dan wel het doel zijn. Want „kinderen die zich agressief gedragen of moeilijk vrienden maken, blijken net zo veel te leren als hun veel nettere en socialere klasgenoten – als ze tenminste als kleuter met dezelfde cijfer- en lettervaardigheden naar school kwamen”, zegt Duncan. „We weten overigens niet in hoeverre hun agressieve gedrag ŕndere kinderen hindert in het leren.”

Door de grote aantallen kinderen, verspreid over verschillende landen en zes onderzoeken, konden de verschillende individuele factoren (reken- en leesprestaties, concentratievermogen/oplettendheid, sociale vaardigheden, emotionele problematiek) statistisch worden ‘losgeweekt’ van elkaar en van belangrijke achtergrondfactoren als de sociaal-economische status en het opleidingsniveau van de ouders en het IQ en het temperament van het kind zelf.

Die achtergrond heeft grote invloed op de prestaties van kleuters, maar het was tot nu toe niet duidelijk of de latere schoolprestaties van kleuters uit sociaal zwakkere milieus samenhangen met hun emotionele problemen of toch ook met hun cognitieve vaardigheden. Dit onderzoek schept helderheid.
14 nov 2007 09u27