Innoverende managementtool leidt tot meetbaar betere zorg

Op 14 november komt het befaamde Nederlandse kwaliteitsinstituut CBO met 40 Nederlandse ziekenhuisdirecties op werkbezoek in het AZ Sint-Blasius te Dendermonde. Ze zijn benieuwd naar de implementatie en de resultaten van Service Level Agreements (SLAs). Het Dendermondse ziekenhuis introduceerde als eerste Belgisch ziekenhuis deze innoverende managementtool en liet tevens de eerste resultaten evalueren door de Vlerick Leuven Gent Management School. De tool leidt tot meetbaar betere zorg.
Een service level agreement is een overeenkomst tussen een dienstverlener en een klant over het minimaal aanvaardbare dienstverleningsniveau. SLAs worden gebruikt om de kwaliteit van de interne dienstverlening in een organisatie te optimaliseren, en als gevolg hiervan ook de kwaliteit van het eindproduct.
Ook in ziekenhuizen wordt de kwaliteit van de patiëntenzorg meer dan ooit beïnvloed door de ondersteunende dienstverlening.
In het AZ Sint-Blasius werden reeds tientallen SLAs onderhandeld en afgesloten tussen enerzijds ondersteunende diensten (zoals medische beeldvorming, apotheek, revalidatie, voeding, schoonmaak,…) en anderzijds de interne ‘klanten’: de zorgunits, waar de kernactiviteit van het ziekenhuis -de zorg voor de patiënt- gerealiseerd wordt. Dankzij de SLAs wordt de ondersteunende dienstverlening optimaal afgestemd op de kernzorg.

De Vlerick Leuven Gent Management School onderzocht bij het AZ Sint-Blasius de eerste resultaten en kwam tot de bevinding dat het gebruik van SLAs effectief leidt tot meetbaar betere zorg.
“Het doel en de meerwaarde van de SLAs is het optillen van de kwaliteit van de medische en verpleegkundige zorg”, zegt Hugo Casteleyn, algemeen directeur van het AZ Sint-Blasius. “Alle managementinzichten en -technieken die we in ons huis introduceren, moeten bijdragen tot die uiteindelijke doelstelling: klinische performantie. Het voordeel voor de patiënt is steeds onze maatstaf.”
“Naast de betere zorg stellen we een aantal belangrijke neveneffecten vast”, vult Brenda Droesbeke, diensthoofd verpleging en SLA-coördinator, aan. “Leidinggevenden, hoofdverpleegkundigen en artsen onderhandelen dankzij de SLAs als evenwaardige partners over hun samenwerking. Er ontstaat inzicht in elkaars proces en er worden objectieve, meetbare afspraken gemaakt.”

Het Nederlandse CBO nam recent contact op met het AZ Sint-Blasius met de vraag een werkbezoek te kunnen brengen en te leren uit de Dendermondse ervaringen.
Het AZ Sint-Blasius wil haar ervaring en verworven kennis verder delen met andere zorginstellingen en organiseert op 29 november in samenwerking met de Vlerick Leuven Gent Management School in het ziekenhuis een symposium voor Belgische ziekenhuisdirecties en academici.
14 nov 2007 09u54
zie ook rubriek