Zo'n zeventig UZA-verpleegkundigen ontvangen vandaag voor de eerste keer een certificaat 'mentor-coach'. Ze volgden daarvoor een speciale opleiding om studenten of nieuwkomers op te vangen en te begeleiden bij hun eerste stappen in het UZA. 'Met de mentor-coaches hebben starters en stagiairs nu een vast aanspreekpunt,' zegt Marleen Wyckaert, één van de kersverse mentor-coaches. De opleiding is een samenwerking tussen het UZA, de Karel de Grote Hogeschool en de Hogeschool Antwerpen.
Marleen Wyckaert, verpleegkundige op spoed, is één van de kersverse mentor-coaches. Zo'n twee jaar geleden vroeg de hoofdverpleegkundige haar of ze de opleiding wilde volgen. Daar had ze wel oren naar. Marleen: 'Ik had voordien al drie jaar les gegeven aan de Hogeschool Antwerpen. als mentor-coach zou ik de andere kant van de opleiding verpleegkunde te zien krijgen. Bovendien leek het mij een uitdaging om studenten het arbeidsveld te leren kennen.'
Denkers en doeners
Sindsdien spitst Marleen zich toe op de begeleiding van studenten. Tijdens de mentor-coach- opleiding leerde ze de student met andere ogen te bekijken. 'Er zijn bijvoorbeeld denkers en doeners. Een denker heeft soms een extra zetje in de rug nodig, terwijl je een doener dan weer moet aanmoedigen om eerst even na te denken. Je moet inspelen op de manier van werken van de student. Dat aspect heb ik uitgewerkt in mijn eindwerk.'
Begeleiding loopt vlotter
'De eerste dag dat een student hier toekomt, wijs ik hem de weg en ook tijdens zijn verdere stage blijf ik hem begeleiden,' legt Marleen uit. 'als mentor-coach zorg je ervoor dat de stagiair of starter kennismaakt met alle onderdelen van de dienst en kijk je ook de stageverslagen na. Verder ben ik als mentor-coach ook de link tussen de scholen en het ziekenhuis en tussen de student en de collega's'. Marleen is ervan overtuigd dat het project een grote stap vooruit is. 'De begeleiding van studenten loopt vandaag vlotter dan ooit.'
Samenwerking met Antwerpse hogescholen
Tijdens de opleiding tot mentor-coach ging aandacht naar communicatievaardigheden, het onderwijssysteem en het geven van feedback. Ook het versterken van sociale vaardigheden stond op het programma. De lessen werden georganiseerd in samenwerking met de Hogeschool Antwerpen en de Karel de Grote Hogeschool. Ook na de opleiding kunnen de kersverse mentor-coaches rekenen op bijkomende vorming en blijvende ondersteuning.
Denkers en doeners
Sindsdien spitst Marleen zich toe op de begeleiding van studenten. Tijdens de mentor-coach- opleiding leerde ze de student met andere ogen te bekijken. 'Er zijn bijvoorbeeld denkers en doeners. Een denker heeft soms een extra zetje in de rug nodig, terwijl je een doener dan weer moet aanmoedigen om eerst even na te denken. Je moet inspelen op de manier van werken van de student. Dat aspect heb ik uitgewerkt in mijn eindwerk.'
Begeleiding loopt vlotter
'De eerste dag dat een student hier toekomt, wijs ik hem de weg en ook tijdens zijn verdere stage blijf ik hem begeleiden,' legt Marleen uit. 'als mentor-coach zorg je ervoor dat de stagiair of starter kennismaakt met alle onderdelen van de dienst en kijk je ook de stageverslagen na. Verder ben ik als mentor-coach ook de link tussen de scholen en het ziekenhuis en tussen de student en de collega's'. Marleen is ervan overtuigd dat het project een grote stap vooruit is. 'De begeleiding van studenten loopt vandaag vlotter dan ooit.'
Samenwerking met Antwerpse hogescholen
Tijdens de opleiding tot mentor-coach ging aandacht naar communicatievaardigheden, het onderwijssysteem en het geven van feedback. Ook het versterken van sociale vaardigheden stond op het programma. De lessen werden georganiseerd in samenwerking met de Hogeschool Antwerpen en de Karel de Grote Hogeschool. Ook na de opleiding kunnen de kersverse mentor-coaches rekenen op bijkomende vorming en blijvende ondersteuning.