Experts waarschuwen voor 'cocaïnedrankje'

De Vereniging voor Alcohol- en andere Drugsproblemen (VAD) waarschuwt voor het energiedrankje Blow. De producent doet er immers alles aan om zijn product met cocaïne te associëren.
Blow, de Amerikaanse straatnaam voor cocaïne, wordt geleverd als een wit poeder, inclusief bankkaart en spiegeltje. De voorbije weken probeerde de verdeler vaste voet te krijgen in Vlaamse jeugdhuizen en discotheken. 'Pervers', oordeelt VAD-directeur Marijs Geirnaert.

Op de samenstelling van Blow valt niets aan te merken. Net als andere energiedrankjes bevat het niet enkel een flinke dosis cafeïne (het drievoud van een kop koffie) maar ook taurine en vitamines. Het zijn de verpakking en de marketing van het product die vragen oproepen. Het witte poeder wordt geleverd in een doos die nog het meest op een onderschept drugspakket lijkt, er wordt een nepkredietkaart bijgestopt (om lijntjes te trekken) en in promotiefilmpjes wordt het goedje ook nog eens precies behandeld als cocaïne.

In de VS, waar enkele jaren geleden nog een pepdrankje met de naam Cocain werd verboden, ontstond het voorbije jaar flink wat deining over het drankje.

De voorbije weken heeft het energiedrankje ook ons land bereikt. "Zowel discotheken als jeugdhuizen melden ons dat de verdeler ze probeert te overtuigen om het drankje aan de man te brengen", aldus VAD-directeur Marijs Geirnaert. Het product zou ook aangeboden worden via een Nederlandse website. Gisteren bleek www.njoyitonline.nl echter alvast niet bereikbaar.

VAD is allerminst gelukkig met de komst van Blow. "We vrezen dat dit soort marketing de drug banaliseert en tegelijk ook verheerlijkt", zegt Geirnaert. In een periode waarin sowieso al veel over cocaïne wordt bericht kan dat drempelverlagend werken", vindt Geirnaert. "Zeker als je weet dat de cocaïneprijs de voorbije jaren fors gedaald is."

Geirnaert rilt ook bij gedachte dat het poeder in een drankje wordt gegoten. "Heel wat mensen die nu op middelengebruik worden betrapt, stellen al dat 'er iets in hun drankje is gedaan'. Met dit soort poedertjes wordt de verwarring alleen maar erger. In een discotheek kan dit er bovendien voor zorgen dat poedertjes plots aanvaard worden. Al bij al is dit vooral een perverse manier van reclame maken."

De Centra voor alcohol- en andere Drugproblemen (CAD) zitten op dezelfde lijn. "Dit is een beetje als chocoladesigaretten op grote schaal promoten bij de jeugd", vindt Marcel Vanhex. "De boodschap is helemaal fout en dreigt ook nog eens om de preventie-inspanningen te niet te doen."

Logan Gola, de man achter Blow, vindt dat de cocaïneaanpak een manier als een ander is om in te gaan tegen de dominantie van grote merken als Red Bull. De kritiek op zijn marketing wuift hij weg. "Mensen die kritiek op ons hebben should get a life. In het partywereldje is men dol op ons product." Gola heeft ook een boodschap voor ongeruste ouders. "Dit is de perfecte gelegenheid voor ouders om eens rustig te gaan zitten met hun kinderen en een boompje op te zetten over de risico's van drugsgebruik."
30 jun 2008 09u38
Bron: De Morgen
zie ook rubriek