In het Vlaamse uitgaansleven heeft 17 procent van de bevraagde respondenten in 2007 cocaïne gebruikt. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD). Daarvan gebruikte 12,8 procent occasioneel, 4,3 procent gebruikte minstens wekelijks. Een campagne moet de cocaïnegebruiker sensibiliseren.
Tussen 17 en 28 jaar
Eén op de tien vrouwen snoof in 2007 wel eens een lijntje coke, bij de mannen was dat één op vijf. Het merendeel van de gebruikers is tussen 17 en 28 jaar oud. Zes van de tien cokegebruikers snuift tijdens het uitgaan. Ruim één derde gebruikt ook voor het uitgaan, één vierde ook erna. Het merendeel (65 procent) van de ondervraagden gebruikt in groep.Uit de cijfers blijkt dat de cocaïneconsumptie in het uitgaansleven stijgt.
Coole drug
Vooral het aantal wekelijkse gebruikers neemt toe: tijdens de eerste bevraging van de VAD in 2003 waren dat er nog maar twee procent, tegenover nu dus 4,3 procent. De totaalcijfers stegen ook: in 2003 had nog maar 11 procent van de ondervraagden minstens één keer gebruikt. "Wij zien de nieuwe beeldvorming van coke als een coole, ongevaarlijke drug en vooral de daling van de prijs als de voornaamste oorzaken van die stijging", zegt Jochen Schrooten van de VAD.
Combigebruik
"In de jaren '80 betaalde men omgerekend nog 80 euro voor een gram, nu is dat gemiddeld nog 48 euro."Onrustwekkend is dat het zogenaamde combigebruik bij meer dan 25 procent van de bevraagden regelmatig voorkomt. Vooral de combinatie van alcohol en coke wint aan populariteit. De aankoop van coke gebeurt bij één op de drie bij vrienden, en dat is een daling. Enkele jaren geleden was dat nog vier op de tien. Steeds minder mensen kopen sowieso zelf aan: één vierde geeft aan niet zelf te kopen, tegenover één op acht vier jaar voordien. Drie vierden geeft aan niet te kopen tijdens het uitgaan zelf.
Campagne
De VAD zocht haar respondenten vooral op rockfestivals en clubs. Het gaat dus om een specifieke uitgaansgroep, die niet representatief is voor de Vlaamse bevolking, merkt VAD op. Naar aanleiding van die cijfers lanceert de VAD een korte campagne op de komende grote dansevenementen. De start van het technofestival Ten Days Off in Gent betekent meteen de aftrap van de actie, die gebruikers bewust moet maken van de gevaren van cocaïne. Een sticker die van veraf op een lijntje cocaïne lijkt, toont het telefoonnummer en de website van de Druglijn. Die site geeft informatie weer over cocaïne, geeft tips om de risico's bij gebruik te beperken en voorziet in een zelftest.
Stoppen?
Gebruikers die willen stoppen kunnen dat doen met een online zelfhulpprogramma ("Hoeveel is te veel?"). De originele sticker zal te zien zijn in de toiletten van grote dansevents als Ten Days Off, Illusion Beach en Tomorrowland. Ook de clubs Hangar 1 (Oostende), Complex (Sint-Niklaas) en Petrol (Antwerpen) zegden hun medewerking toe.
Eén op de tien vrouwen snoof in 2007 wel eens een lijntje coke, bij de mannen was dat één op vijf. Het merendeel van de gebruikers is tussen 17 en 28 jaar oud. Zes van de tien cokegebruikers snuift tijdens het uitgaan. Ruim één derde gebruikt ook voor het uitgaan, één vierde ook erna. Het merendeel (65 procent) van de ondervraagden gebruikt in groep.Uit de cijfers blijkt dat de cocaïneconsumptie in het uitgaansleven stijgt.
Coole drug
Vooral het aantal wekelijkse gebruikers neemt toe: tijdens de eerste bevraging van de VAD in 2003 waren dat er nog maar twee procent, tegenover nu dus 4,3 procent. De totaalcijfers stegen ook: in 2003 had nog maar 11 procent van de ondervraagden minstens één keer gebruikt. "Wij zien de nieuwe beeldvorming van coke als een coole, ongevaarlijke drug en vooral de daling van de prijs als de voornaamste oorzaken van die stijging", zegt Jochen Schrooten van de VAD.
Combigebruik
"In de jaren '80 betaalde men omgerekend nog 80 euro voor een gram, nu is dat gemiddeld nog 48 euro."Onrustwekkend is dat het zogenaamde combigebruik bij meer dan 25 procent van de bevraagden regelmatig voorkomt. Vooral de combinatie van alcohol en coke wint aan populariteit. De aankoop van coke gebeurt bij één op de drie bij vrienden, en dat is een daling. Enkele jaren geleden was dat nog vier op de tien. Steeds minder mensen kopen sowieso zelf aan: één vierde geeft aan niet zelf te kopen, tegenover één op acht vier jaar voordien. Drie vierden geeft aan niet te kopen tijdens het uitgaan zelf.
Campagne
De VAD zocht haar respondenten vooral op rockfestivals en clubs. Het gaat dus om een specifieke uitgaansgroep, die niet representatief is voor de Vlaamse bevolking, merkt VAD op. Naar aanleiding van die cijfers lanceert de VAD een korte campagne op de komende grote dansevenementen. De start van het technofestival Ten Days Off in Gent betekent meteen de aftrap van de actie, die gebruikers bewust moet maken van de gevaren van cocaïne. Een sticker die van veraf op een lijntje cocaïne lijkt, toont het telefoonnummer en de website van de Druglijn. Die site geeft informatie weer over cocaïne, geeft tips om de risico's bij gebruik te beperken en voorziet in een zelftest.
Stoppen?
Gebruikers die willen stoppen kunnen dat doen met een online zelfhulpprogramma ("Hoeveel is te veel?"). De originele sticker zal te zien zijn in de toiletten van grote dansevents als Ten Days Off, Illusion Beach en Tomorrowland. Ook de clubs Hangar 1 (Oostende), Complex (Sint-Niklaas) en Petrol (Antwerpen) zegden hun medewerking toe.