Zottegem trekt campagne tegen borstkanker

In oktober worden 3.150 Zottegemse vrouwen tijdens een huisbezoek uitgenodigd voor een mammografie. Het initiatief gaat uit van Think Pink dat van de Egmontstad zijn uitvalsbasis wil maken voor de maand tegen borstkanker. Burgemeester De Loor (SP.A) zoekt vrijwilligers.
Oktober is de internationale maand van kanker' style='color:#00896e;border-bottom:1px dotted #00896e;'>borstkanker. In Zottegem zal dat niet ongemerkt voorbijgaan. De Egmontstad werd door Think Pink van meter Jeanine Bisschops uitgekozen om in de week van 6 tot 12 oktober een grootschalige actie op het getouw te zetten, die als voorbeeld moet dienen voor alle andere Vlaamse gemeenten.

'borstkanker is de meest voorkomende kanker bij vrouwen', zegt Heidi Vansevenant van Think Pink. 'Steeds meer vrouwen worden ermee geconfronteerd. Aangezien de oorzaak onbekend is, komt het eropaan om de ziekte vroegtijdig op te sporen zodat snel kan worden ingegrepen. Een screeningsmammografie op basis van röntgenfoto's is daarvoor de beste manier. De Vlaamse overheid organiseert een gratis screeningsmammografie voor alle vrouwen tussen 50 en 69jaar. Toch zien we dat slechts 37procent van de doelgroep ingaat op die uitnodiging. Met onze actie in Zottegem willen we eerst en vooral dat percentage in de stad omhoog duwen en van de media-aandacht gebruik maken om ook elders in het land de vrouwen te sensibiliseren.'

Burgemeester Herman De Loor (SP.A) maakt er een erezaak van om de actie met alle middelen te ondersteunen.

'We hebben ons al jaren ingezet voor het plantjesweekend van Kom op tegen Kanker en nu willen we ook in deze actie een voortrekkersrol spelen. Het is de bedoeling om Zottegem in oktober roze te kleuren, de internationale kleur van de organisatie. Handelaars zullen verzocht worden om hun etalage in het roze aan te kleden of de volksbrunch te sponsoren en verenigingen worden aangemoedigd om acties op te zetten. Het is van levensbelang dat vrouwen tijdig naar hun borsten laten kijken.'

De meest in het oog springende actie is nu al het voornemen om de 3.150Zottegemse vrouwen van de doelgroep thuis te sensibiliseren. 'We zijn op zoek naar zoveel mogelijk vrouwen uit het Zottegemse die in die week, van deur tot deur, bij andere vrouwen willen aanbellen om hen uit te nodigen deel te nemen aan de mammografie', zegt Vansevenant. 'We gaan ervanuit dat de betrokkenheid van mensen uit de streek de beste manier is om anderen te motiveren om zich te laten onderzoeken. De vrijwilligers moeten geen medische voorkennis hebben. Gemotiveerd zijn volstaat. De dames worden vooraf gebriefd over het doel en de achtergrond van hun huisbezoeken. Ze hebben een folder bij waarin alle informatie over het borstscreeningsonderzoek staat vermeld. We zijn er ons van bewust dat het een gigantisch werk zal zijn, maar ik veronderstel dat het meer vruchten zal afwerpen dan als dezelfde folder tussen de andere post in de brievenbus belandt.'
21 aug 2008 09u56
zie ook rubriek