Ontbijtgranen bevatten te veel suiker

Ontbijtgranen met chocolade of honing die voor kinderen op de markt zijn gebracht, bevatten veel te veel suiker en ook op het vlak van vet en zout is er nog veel ruimte voor verbetering. Dat blijkt uit een analyse naar de voedingswaarde van 17 soorten ontbijtgranen met chocolade of honing van Test-Aankoop (T-A).
"Ontbijtgranen zijn bijgevolg niet geschikt om dagelijks te consumeren", klinkt het. De verbruikersorganisatie voegt er aan toe dat meer variatie en meer evenwicht in de eerste maaltijd van de dag ten zeerste aangeraden zijn.

28 landen
Test-Aankoop onderzocht grote merken, verschillende merken van distributeurs en een aantal kleinere spelers en voerde een labanalyse naar de voedingswaarde van de ontbijtgranen, een studie van de informatie op de verpakking en een kwantitatief onderzoek van de televisiespots uit. In 28 landen wereldwijd werd hetzelfde onderzoek gedaan.

"Suikergehalte zwakke plek"
"Het suikergehalte is de zwakke plek van die ontbijtgranen. Vanaf 12,5 procent is er sprake van te veel suiker. Bij alle geteste ontbijtgranen wordt die grens ruimschoots overschreden. Eén product bevat maar liefst 37,6 procent suiker", stelt de consumentenorganisatie.

Er is sprake van een laag vetgehalte wanneer het 3 procent of minder bedraagt van het geheel. Bij de 17 geselecteerde producten varieert het vetgehalte tussen 1,2 en 13,6 procent. "Ook op dat vlak is dus nog veel ruimte voor verbetering", luidt het.

Leugens
Test-Aankoop merkt wel op dat er nergens transvetzuren, die de slechte cholesterol bevorderen, werden aangetroffen. Wat het vezelgehalte betreft, merkte T-A grote verschillen op tussen de ontbijtgranen onderling. Uit het onderzoek bleek ook dat op alle dozen informatie over de voedingswaarde stond. Twee keer betrapte Test-Aankoop de fabrikanten op een leugen.

34 spotjes per dag
De verbruikersorganisatie onderzocht eveneens hoeveel televisiespotjes over ontbijtgranen er worden uitgezonden. Test-Aankoop nam gedurende één week in april alle tv-spotjes voor ontbijtgranen op die werden uitgezonden op 14 zenders die in België kunnen worden bekeken. De resultaten zijn verbluffend: een gemiddelde van 34 keer per dag.

De verbruikersorganisatie sluit zich ten slotte aan bij een internationale oproep van Consumers International om een einde te stellen aan de marketing voor ongezonde kindervoeding.
29 sep 2008 09u33
Bron: De Morgen
zie ook rubriek