Gemanipuleerd voedsel maakt consument niets uit

Consumenten hebben er geen problemen mee om producten te kopen die genetisch gemodificeerd zijn. Ook lezen ze etiketten vaak niet. Dat is de conclusie van een groot Europees onderzoek dat in Nederland is uitgevoerd door de TU Delft.
Tweederde van de Nederlandse consumenten werpt geen enkele blik op het etiket van eten om te controleren of het gemanipuleerd is. Alleen een kleine minderheid controleert de aankopen in de supermarkt. In de rest van de onderzochte landen reageren burgers net zo stoïcijns op gemanipuleerd voedsel, vooral slaolie en margarine.

,,Wat deze studie aantoont is dat, wat mensen ook zeggen in opiniepeilingen, de meesten niet bewust genetisch gemanipuleerde voedingsmiddelen negeren in de supermarkt'', reageerde projectleider professor Vivian Moses van het Londense Kings College. Het onderzoek duurde twee jaar duurde en vond plaats in tien Europese landen.

Fanatieke tegenstanders
Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) liet dinsdag weten blij te zijn met het onderzoek. ,,Het toont aan dat de consument zich rationeel toont en niet bang laat maken door emotionele discussies van de fanatieke tegenstanders'', aldus het CBL.

Volgens Greenpeace weten consumenten niet altijd of ze gentech-voedsel kopen. Op melk of vlees staat niet dat dieren gentech-voer hebben gekregen, weet Greenpeace. ,,En dat terwijl 90 procent van het veevoer is gemanipuleerd.'' Uit Europees onderzoek zou volgens de milieuorganisatie blijken dat 58 procent van de Europeanen tegen gentech-voedsel is.
15 okt 2008 09u22
Bron: TU Delft
zie ook rubriek