Signalisatie met routes

Routesysteem vervangt naambordjes

Eind 2007 werd de oude signalisatie met naambordjes vervangen door een nieuw systeem met routes.
'Het oude systeem had een aantal nadelen', verklaart hoofd van de technische dienst Dirk De Man de overstap. 'Sommige diensten hebben nu eenmaal een ingewikkelde naam. Als je bij de inschrijvingsbalie te horen krijgt dat je naar de dienst "hepatobiliaire, transplantatie en endocriene heelkunde" moet, ben je die naam bij wijze van spreken aan het eind van de eerste gang al vergeten. En ook wij waren niet gelukkig met al die naambordjes. Als er een dienst verhuisde - wat de afgelopen jaren vaak gebeurd is - moest er telkens een hele reeks bordjes aangepast of verplaatst worden. Vandaar zijn we op zoek gegaan naar een signalisatievorm die tegelijk eenvoudig en gemakkelijk aanpasbaar is.'
Na lang wikken en wegen en verschillende werkbezoekjes aan andere ziekenhuizen viel de keuze op het huidige routesysteem.

Hoe de weg vinden?

De patiënt of bezoeker raadpleegt de alfabetische lijst op het overzichtsbord in de inkomhal en gaat na met welke route - genummerd van 1 tot 169 - de dienst waar hij moet zijn, overeenstemt. Vandaar volgt hij de juiste route aan de hand van de richtingaanwijzers. Hij hoeft dus maar één nummertje te onthouden.
'De overzichtsborden worden telkens herhaald bij de liften', zegt De Man. 'Moet je van één dienst naar een andere, dan volg je gewoon de bordjes met "uitgang"'. Je komt dan bij de dichtstbijzijnde lift terecht en daar zie je welke route je moet nemen.'
Alle diensten en afdelingen die zich tot patiënten en bezoekers richten, staan in de lijst vermeld. Dus niet alleen medische diensten en verpleegeenheden maar bijvoorbeeld ook de dienst patiëntenbegeleiding. Alleen de dienst spoedgevallen blijft afzonderlijk aangegeven met een groen bord.

Voordelen

Wie eenmaal met het systeem vertrouwd is, vindt een stuk vlotter de weg. En ook de onderhoudsploeg heeft minder werk. Als er een dienst van plaats verandert, moeten alleen de overzichtsborden en het bordje bij de dienst zelf veranderd worden. De signalisatie onderweg, die enkel de routes vermeldt, blijft behouden.

Touchscreen

In de toekomst komt er in de hal een computer met touchscreen waarop bezoekers een en ander zelf kunnen opzoeken, bijvoorbeeld tot welke dienst een arts behoort. Handig voor wie niet meer precies weet waar hij moet zijn en geen tijd heeft om aan te schuiven bij de balie.
'Daarmee starten we als we het nieuwe signalisatiesysteem honderd procent op punt staat', aldus De Man.
23 okt 2008 14u00
Bron: MagUZA.be
meer over
zie ook rubriek