Dokterscunsult via internet neemt vlucht

Artsen stellen steeds vaker diagnoses op afstand door gebruik te maken van internet. Patiënten worden hierdoor sneller geholpen en hoeven minder vaak afspraken te maken bij het ziekenhuis. Ook het aantal onnodige verwijzingen is sterk afgenomen. Dat zeggen Ksyos en TCCN, de twee grootste aanbieders van medische consulten op afstand. Bij de organisaties zijn inmiddels vijfduizend van de in totaal ongeveer 8500 huisartsen in Nederland aangesloten.
Het afgelopen jaar verdubbelde het aantal teleconsulten dat werd uitgevoerd door Ksyos TeleMedisch Centrum tot meer dan 22.000.

Hierbij beoordeelden dermatologen foto’s en informatie over mogelijke huidproblemen die zij elektronisch kregen opgestuurd door huisartsen via een beveiligde internetverbinding.

De zogenoemde telezorg breekt door, zegt programmamanager Jelle Attema van Nitel, het Nederlands Instituut voor Telemedicine. ,,De dermatologie is een voorloper, maar ook op het gebied van cardiologie, echografie en oogheelkunde wordt meer en meer gebruik gemaakt van de mogelijkheden. En soms hoeft de patiënt niet eens meer naar de huisarts.’’

Afgezien van de voordelen voor de patiënt levert de groei van het aantal teleconsulten ook grote kostenbesparingen op, zegt Pim Ketelaar, voorzitter van de Vereniging voor E-Health.

In de telezorg worden tal van vernieuwingen ingevoerd. Zo werkt TCCN nu met een programma waarmee de thuiszorg foto’s kan maken van mensen die zijn geopereerd. De camera zelf analyseert of de wond goed geneest. als er twijfel is, kan thuiszorg de gegevens onmiddellijk laten beoordelen door een specialist.

Uit onderzoek blijkt dat patiënten nieuwe toepassingen van de computer in de zorg waarderen. Driekwart van de Nederlanders zou via internet de huisarts willen raadplegen.

,,Wij juichen de groei van het zorg verlenen op afstand dus toe,’’ zegt directeur Atie Schipaanboord van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie. ,,Het vermindert wachttijden in ziekenhuizen en maakt dat patiënten beter worden geholpen.’’

Snel uitsluitsel dankzij virtuele hulp
Van de tien patiënten die huisarts René Bloem (42) vroeger voor verder onderzoek doorverwees naar een dermatoloog in het Medisch Centrum Alkmaar of een andere kliniek, behandelt hij er tegenwoordig acht zelf. Met hulp van een specialist.

Virtuele hulp, zou je kunnen zeggen, want de huisarts en de dermatoloog hebben heen en weer gemaild. ,,Je kan als huisarts niet alles weten, dus als je twijfel hebt, of het soms echt helemaal niet weet wat je met een huidprobleem aan moet, is het fijn als je daarbij gebruik kan maken van de expertise van de specialist.’’

Bloem maakt sinds vier jaar gebruik van de diensten van een telemedisch centrum. Met behulp van zijn computer is het mogelijk om min of meer direct contact te hebben met een dermatoloog. Een teleconsult, oftewel een diagnose over de elektronische snelweg. ,,Ideaal, want je hebt over het algemeen binnen een paar uur een deskundig advies. Het kan dan zijn dat je alsnog moet doorverwijzen, maar vaak kan ik de patiënt zelf behandelen.’’

Dat was voorheen wel anders, zegt de huisarts. Want doorverwijzen doe je niet lichtvaardig als je weet dat de patiënt pas tien tot twaalf weken later terecht kan bij de dermatoloog. ,,Zo lang zijn de wachttijden nu. Vaak besliste je dan maar om zelf nog maar iets anders te proberen. Nu kan ik zelf heel snel en gefundeerd uitsluitsel geven.’’

Bloem is bijzonder tevreden met de diagnoses op afstand en van zijn patiënten hoort hij ook louter positieve reacties. ,,Ze zijn blij dat ze niet op een wachtlijst van het ziekenhuis komen en hoeven niet weken in de zorgen te zitten.’’

De eerste weken dat hij ervan gebruik maakte, moest hij de handigheid nog een beetje in de vingers krijgen, maar tegenwoordig kost het hem net zo veel tijd om een teleconsult te vragen als het doorverwijzen naar een specialist. ,,Je maakt een stuk of vier foto’s met een heel eenvoudig cameraatje, sluit het aan op je computer en beantwoordt een paar vragen en het is klaar. Vaak krijg je nog dezelfde dag antwoord. Dat is ook voor mij goed, want daar leer ik natuurlijk ook meer van.’’

Vanaf komende maand breidt Bloem de teleconsulten zelfs uit. ,,Dan gaan we ook hartfilmpjes ter beoordeling opsturen naar cardiologen en longfunctie-uitslagen naar longartsen. Op die manier hopen we het aantal verwijzingen naar specialisten nog verder terug te dringen.’’
29 jan 2009 09u14
zie ook rubriek