8 Belgen op 10 zien de apotheker meer en meer als gezondheidscoach

De Belg bezoekt meerdere keren per jaar de apotheek. Van die apotheek verwachten we massaal objectief advies. 1 Belg op 4 wil geen apotheker die gedreven wordt door commercie, wel één die ons wegwijs maakt in een vaak ondoorzichtig aanbod van geneesmiddelen en hulpmiddelen. Voor 8 Belgen op 10 wordt de apotheker overigens steeds meer een gezondheidscoach.
IASIS, een nieuw Belgisch netwerk van (momenteel) 85 onafhankelijke apotheken, legde zijn oor te luister bij de Belg. Een onafhankelijk en representatief onderzoek legt duidelijk bloot wat de Belg verwacht van zijn apotheker. IASIS bouwt hier in zijn positionering en dienstenpakket op verder:
  • Belgen zijn bijzonder trouw aan hun apotheek als hij luistert en adviseert. 69% bezoekt slechts één enkele apotheek, 14% twee en slechts 8% 3 apotheken of meer.
  • 7 op 10 Belgen (74%) vindt het zeer belangrijk steeds bij dezelfde apotheek ten rade te gaan: zo kan de apotheker meedenken over zijn/haar gezondheid.
  • Nabijheid drijft de initiële keuze van apotheek, maar wie niet goed bediend wordt (36%) verandert even lief. Voor één vierde van de Belgen is kwalitatief en objectief advies van vitaal belang.
  • 1 Belg op 5 vindt de persoonlijke relatie die hij met zijn apotheker heeft bijzonder belangrijk.
  • “Onze apotheker moet met ons praten - niet enkel bij aankoop van een product, maar ook via verschillende andere communicatiekanalen.” 1 Belg op 5 waardeert bijzonder een magazine en nieuwsbrief die hij/zij via de apotheker krijgt. 20% gaat ten rade op de website van de apotheek. “We staan ook open voor andere vormen van interactie zoals demonstraties en online interventies. “
  • Belgen zijn tevreden met de inplanting en hoeveelheid apothekers. Slechts 13% is van mening dat nieuwe spelers nodig zijn.
  • Belgen hechten veel belang aan deskundig advies. 96% gaat ten rade bij de arts met vragen rond de gezondheid. 81% gaat hiervoor ten rade bij de apotheek, gevolgd door familie en vrienden (36%) en het internet (19%).
24 apr 2009 09u06
Bron: IASIS
zie ook rubriek