Weliswaar publiceert deze week in zijn voorjaarseditie een dossier over de Inspectie Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. De welzijns- en gezondheidssector werd vorig jaar geconfronteerd met verschillende dramatische gebeurtenissen. Brand in een rusthuis, foute onthaalmoeders, moordende jeugddelinquenten: wanneer het slecht gaat, is de inspectie de zondebok. Het gaat om even dramatische als onvermijdelijke uitzonderingen. Toch lijkt voor velen het hele systeem ziek. Op die momenten is het niet de sector zelf die klaagt over te veel controle, maar de publieke opinie die schreeuwt dat de inspectie te weinig controleert. Uit ons dossier over het werk van Inspectie WVG blijkt dat dit verwijt te makkelijk is. Het agentschap doet grote inspanningen om de ontwikkelingen in de samenleving en in de sector te volgen.
De inspectie krijgt geregeld de wind van voren. De publieke opinie steigert als er sprake is van te weinig controle. De instellingen tekenen protest aan als er te veel wordt gecontroleerd. Ligt dat aan de communicatie of is dat eigen aan de opdracht?
Marc Morris: "Die dubbelheid bestaat inderdaad, maar de samenleving zelf is niet helemaal duidelijk over de richting die ze wil nemen. Zolang alles gesmeerd loopt, worden sommige inspectieverslagen ervaren als bureaucratisch. Als er iets fout loopt, krijgen die bureaucratische aspecten plots veel belang. Het is veeleer een maatschappelijk fenomeen. De ene keer weerklinkt de roep om veel overheidstussenkomst en veel ambtenaren. De andere keer wil men minder ambtenaren en minder overheid."
"Wij merken alleszins dat geïnspecteerde voorzieningen al bij al tevreden zijn over onze werking (lees 'Klantentevredenheid' onder dit artikel). 94% is tevreden tot uiterst tevreden over het totale verloop van een inspectie. Voorzieningen zijn zelf tevreden dat de Inspectie WVG bestaat. Ook voor het imago van een sector kan het belangrijk zijn dat de minder goed functionerende voorzieningen opgespoord en gevolgd worden. De voorzieningen zijn vragende partij. Inspectie WVG voert jaarlijks een 5000-tal inspecties uit. In sommige gevallen geven onze inspectieverslagen bij de bevoegde entiteiten aanleiding tot de sluiting van een voorziening. Het is op die momenten dat het inspectieagentschap wordt gecontesteerd. Als een rusthuis wordt gesloten dan is dat voor de bewoners een schok. Maar de overheid gaat niet over één nacht ijs. Het welzijn van patiënten en cliënten is onze grootste bekommernis."
lees verder...
Marc Morris: "Die dubbelheid bestaat inderdaad, maar de samenleving zelf is niet helemaal duidelijk over de richting die ze wil nemen. Zolang alles gesmeerd loopt, worden sommige inspectieverslagen ervaren als bureaucratisch. Als er iets fout loopt, krijgen die bureaucratische aspecten plots veel belang. Het is veeleer een maatschappelijk fenomeen. De ene keer weerklinkt de roep om veel overheidstussenkomst en veel ambtenaren. De andere keer wil men minder ambtenaren en minder overheid."
"Wij merken alleszins dat geïnspecteerde voorzieningen al bij al tevreden zijn over onze werking (lees 'Klantentevredenheid' onder dit artikel). 94% is tevreden tot uiterst tevreden over het totale verloop van een inspectie. Voorzieningen zijn zelf tevreden dat de Inspectie WVG bestaat. Ook voor het imago van een sector kan het belangrijk zijn dat de minder goed functionerende voorzieningen opgespoord en gevolgd worden. De voorzieningen zijn vragende partij. Inspectie WVG voert jaarlijks een 5000-tal inspecties uit. In sommige gevallen geven onze inspectieverslagen bij de bevoegde entiteiten aanleiding tot de sluiting van een voorziening. Het is op die momenten dat het inspectieagentschap wordt gecontesteerd. Als een rusthuis wordt gesloten dan is dat voor de bewoners een schok. Maar de overheid gaat niet over één nacht ijs. Het welzijn van patiënten en cliënten is onze grootste bekommernis."
lees verder...