Mensen met ADHD zijn creatiever

Onderzoekers aan de University of Michigan en Eckerd College publiceerden op 8 februari 2011 een artikel met de resultaten van een onderzoek naar ADHD en creativiteit. Ze onderzochten de score van zestig studenten, van wie er dertig de diagnose ADHD hadden. De onderzoekers gebruikten een vragenlijst over creativiteit op tien gebieden, zoals humor, muziek, beeldende kunst, uitvinden en schrijven. De studenten met ADHD scoorden hoger dan de studenten zonder ADHD.
Ze keken ook naar verschillende stijlen van creativiteit. Ze onderscheidden verhelderaars, brainstormers, ontwikkelaars en uitvoerders. Een verhelderaar definieert en structureert het probleem, de brainstormer genereert ideeën voor oplossingen, ontwikkelaars werken ideeën en oplossingen uit en uitvoerders maken van een uitgewerkt idee een praktische toepassing.

De studenten zonder de diagnose adhd scoorden vooral hoog op het verhelderen en ontwikkelen. De studenten met adhd waren vooral brainstormers: ze bedachten verschillende oplossingen voor een probleem. Dit sluit aan bij eerdere onderzoeken waaruit blijkt dat mensen met ADHD eerder divergerend dan convergerend denken: ze zijn meer geneigd om spontane, onverwachte ideeën of oplossingen te genereren dan om de verschillende mogelijkheden terug te brengen tot 'het beste' antwoord.

De onderzoekers denken dat de creatieve eigenschappen van mensen met ADHD samenhangen met inhibitie: de remfunctie. Een ander zal sommige ideeën niet opperen, zichzelf niet eens toestaan ze te bedenken ("dat wordt toch niks"), de brainstormer met ADHD heeft deze remfunctie niet of minder.

Artikel: Holly A. White en Priti Shah: Creative style and achievement in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder, Journal of Personality and Individual Differences, Volume 50 nr 5 pagina 673-677.
17 feb 2011 10u39
zie ook rubriek