'Slaap- en kalmeringsmiddelen slik je niet zomaar'

Campagne slaap-en kalmeermiddelen

De Federale Overheidsdienst voor Volksgezondheid lanceert vanaf vrijdag een campagne om mensen ervan te overtuigen niet onnodig hun toevlucht te zoeken tot slaap- en kalmeringsmiddelen.

chc

De sensibiliseringsactie loopt onder het motto 'Slaap- en kalmeringsmiddelen slik je niet zomaar - Praat erover met je huisarts of je apotheker'. Het doel van de campagne is de mensen te informeren over de mogelijke gevaren van het ongecontroleerde gebruik van deze middelen. Tegelijk worden ook een aantal alternatieven aangeboden.

Verschillende campagnemethoden

Het opvallendste luik van de campagne wordt een tv-spot die tot aan de kerstvakantie en begin volgend jaar te zien zal zijn op verschillende televisiezenders. Daarnaast zullen er over het hele land broodzakken met de slagzin van de campagne verspreid worden. Ten slotte komt er ook een brochure voor het brede publiek met informatie en tips om goed te leren omgaan met angst-, stress- en slaapproblemen.

Eén Belg op tien

In 2008 gingen ongeveer 14 miljoen doosjes slaap- en kalmeringsmiddelen over de toonbank. Volgens de Gezondheidsenquête van 2004 gebruikt 7 procent van de Belgische bevolking ouder dan vijftien jaar regelmatig een kalmeringsmiddel. Een op de tien Belgen neemt geregeld een slaapmiddel.

Het aantal gebruikers bij vrouwen ligt beduidend hoger dan bij mannen. Ook binnen hogere leeftijdsgroepen en bij laaggeschoolden liggen de percentages hoger.