Hoe zeg ik het? Praktisch communiceren in de gezondheidszorg

Woorden kunnen wonderen doen, maar kunnen ook mensen in verwarring brengen en zelfs figuurlijk verlammen. Een kwaliteitsvolle gezondheidszorg vereist naast goed opgeleide hulpverleners en een degelijke infrastructuur een doelgerichte en zo efficiŽnt mogelijke communicatie tussen alle betrokken partijen. Hierover werden al veel modellen en theorieŽn ontwikkeld.
Deze modellen kunnen maar toegepast worden als je je taal efficiŽnt gebruikt. Met woorden probeer je uit te drukken wat je ervaart. Taal is niet de ervaring zelf, maar geeft aan hoe je die ervaring beleeft. Dat is voor iedereen anders en wordt pas duidelijk nadat je de ervaring bevraagd en verkend hebt. InefficiŽnt taalgebruik leidt tot Ďlegeí communicatie. Er wordt wel gepraat, maar niet efficiŽnt en zeker niet oplossingsgericht. Dat leidt vaak tot ergernis, misverstanden en minder goed functioneren. Daarom is taal de sleutel tot een Ďvolleí oplossingsgerichte communicatie.

Tal van concrete en reŽle voorbeelden illustreren de communicatie van de hulpverlener met de hulpvrager, met Ďsignificant othersí, onder collegaís en met leidinggevenden.

Na het lezen van dit boek ben je je meer bewust van de communicatie en de taalpatronen van jezelf en van anderen. De auteurs leren je te focussen op wat je zegt en hoe je het zegt en op wat anderen zeggen en hoe ze het zeggen. Ze geven concrete tools en tricks om efficiŽnter en doelgerichter te communiceren. Daarnaast vind je in elk hoofdstuk ook tips en actiepunten.

Met dit praktische boek kan iedereen in de gezondheidszorg onmiddellijk zelf aan de slag.

als kinesitherapeut, manueel therapeut en podoloog had Philip Roosen 15 jaar een eigen praktijk. Ondertussen behaalde hij een doctoraat in de motorische revalidatie en kinesitherapie. Binnen de associatie van de Universiteit Gent is hij momenteel docent aan de opleiding revalidatiewetenschappen en kinesitherapie. Coachend leiderschap loopt als een rode draad door zijn leven. Hij is gecertificeerd als master practitioner in neurolinguistisch programmeren (nlp) en als life design coach. De sleutel tot succes berust volgens hem op persoonlijke bewustmaking en op inspiratie.

Eric Van Camp is communicatiespecialist in hart en nieren. Zijn carriŤre startte hij in een klein familiebedrijf, waarna hij succesvol een verkoop- of marketingfunctie uitoefende bij diverse andere grote en kleine bedrijven. Sinds een tiental jaar werkt hij als trainer-coach samen met bedrijven en overheden om hun communicatieproces te verbeteren en te optimaliseren. Hij begeleidt mensen als coach in het bedrijfsleven en daarbuiten. Mensen blijvende inzichten meegeven zodat ze meer mogelijkheden hebben in het leven is daarbij zijn streven.

klik hier om het boek te bestellen
03 sep 2010 10u57
zie ook rubriek