Medicatiekennis studenten: ‘Met praktijkervaring scoor je hoger’

Onderzoeker Tinne Dilles concludeerde in Nursing maart 2011 dat de farmacologische kennis en rekenvaardigheden van Vlaamse laatstejaarsstudenten verpleegkunde te laag is.
‘Het is onwaarschijnlijk dat derdejaarsstudenten die al praktijkervaring hebben opgedaan zo laag scoren,’ reageert Luc Van Gorp, departementshoofd Gezondheidszorg aan de Katholieke Hogeschool Limburg (KHLim). Onderzoeker Tinne Dilles concludeerde in Nursing maart 2011 dat de farmacologische kennis en rekenvaardigheden van Vlaamse laatstejaarsstudenten verpleegkunde te laag is. Ze liet in opdracht van de universiteiten in Antwerpen en Gent 613 derdejaars studenten verpleegkunde de Medication Knowledge and Calculations-test (MKC-test) afleggen. Zowel bachelor- als hbo-studenten deden mee. Slechts 7% van alle studenten scoorde boven de 70 % en niemand haalde de score van 85%. Zo wist bijvoorbeeld slechts 24% dat bruistabletten beschadiging oplopen als ze uren voor toediening uit de verpakking worden gehaald.

‘Het moet een absolute doelstelling blijven van elke opleiding verpleegkunde om een prioriteit te maken van de farmacologische en rekenkundige kennis, ‘aldus nog Van Gorp. ‘Bij ons in de KHLim is het slagen voor zo’n test een voorwaarde om het diploma te behalen. Waarin onderscheidt de verpleegkundige zich anders nog van andere, minder hoog gekwalificeerde, zorgberoepen? In deze geen foutenmarge toelaten, heeft te maken met de fierheid voor het verpleegkundig beroep. Ik pleit voor geregeld testen, bijvoorbeeld via e-learning.’
17 mrt 2011 09u21
Bron: NVKVV
zie ook rubriek